torsdag 9 juni 2022

Natriumklorid, Jussi Adler-Olsen

Titel
: Natriumklorid
Serie: Avdelning Q
Författare: Jussi Adler-Olsen
Utgivningsår: 2022 (2021)
Förlag: Albert Bonnier förlag
Sidor/tid: 15 timmar 4 minuter
Genre: Kriminalroman
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Stefan Sauk

Handling:
När en kvinna begår självmord på sin 60-årsdag kommer ett olöst fall från 1988 upp i ljuset. Under tre årtionden har en lång rad människor fallit offer för en våldsam mördare med en sällsynt förmåga att dölja sina brott. Carl, Rose, Assad och Gordon på Avdelning Q – som redan är pressade på grund av coronapandemin – står inför ett av sina mest komplexa och svårlösta fall någonsin.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Det var som vanligt väldigt trevligt att få hänga med karaktärerna på avdelning Q. Fallet de försökte lösa var spännande och ganska oförutsägbart och jag måste säga att Coronapandemins påverkan på deras arbete satte en liten extra tvist på deras arbete, utan att för den skull ta över.
 
Det här är en kriminalserie jag gillar och efter den avslutningen kan jag knappt vänta på nästa bok som kanske kommer att vara den sista i serien?

För övrigt skulle jag så här långt in i serien inte kunna byta format från att lyssna till att läsa. Stefan Sauks uppläsande är så sammanflätat med karaktärerna att det skulle bli konstigt att höra dem på något annat sätt. Jag klarade inte ens av att se filmerna som baserats på några av böckerna för att karaktärerna är och låter så fel.

2 kommentarer:

  1. Ser också fram emot nästa bok! Men det blir tomt sen när serien är över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer bli väldigt tomt. Letar efter en ny serie som jag gillar och kan följa.

      Radera