måndag 27 juni 2022

Midyear Freakout

Känns som en kort genomgång av året så här långt, är på sin plats. Så jag använder mig av den här tagen som många gör så här års.

1. Best book you’ve read so far in 2022 
Den här boken var mörk och brutal, men förtrollade mig helt när jag läste den.

2. Best sequel you've read so far in 2022 
Det kan inte bli någon annan än fortsättningen på Outlanderserien. Jag har väntat länge på boken och ser med glädje fram emot att läsa del två av bok nio, som kom ut nu i början på Juni.

3. New release you haven't read yet, but want to 
Den här boken såg jag fram emot att den skulle komma ut. Det var innan kriget i Ukraina startade. Jag vill läsa den, men väntar på den svenska översättningen som kommer i september.
"Året är 1937 och i den snötäckta staden Kiev kretsar Ljudmila Pavlitjenkos liv kring sonen och historiestudierna - men Hitlers invasion av Ukraina och Ryssland vänder upp och ner på hennes tillvaro. Hon får ett gevär och ansluter sig för att strida för sitt land. Snart förvandlas hon från en flitig student till en ökänd och fruktad prickskytt. När nyheten om hennes trehundrade träff gör henne till en nationell hjältinna, förs Mila från östfrontens blodiga slagfält till Amerika för en goodwill-turné.

Omskakad och förkrossad anländer Mila till Washington D.C. Här lever hon ensam och isolerad - tills hon oväntat blir vän med Eleanor Roosevelt. Men när en gammal fiende dyker upp tvingas Mila slåss i vad som visar sig vara hennes livs viktigaste strid."

4. Most anticipated release for the second half of the year 

Jag gillade ju första boken så då måste jag ju fortsätta...

5. Biggest disappointment 

Den lät så bra och började så spännande, men blev bara för mycket. Jag kom inte alls långt innan jag DNFade den.

6. Biggest surprise 

En klassisk dystopi i stil med hungerspelen och Divergent, den var så underhållande att läsa.

7. Favorite new author (debut or new to you) 
Den här författaren vill jag läsa mer av. 


8. Newest fictional crush 
Det är dåligt med sådana just nu.

9. Newest favorite character 
Pippa Fitz-Amobi var en trevlig karaktär att lära känna. En tjej som gjorde ett skolprojekt av att försöka rentvå en kille som i allmänhetens ögon dödat sin flickvän.

10. Book that made you cry 

Alla tre böcker jag läst av Lesley Pearse skulle kvala in här. Det är bara så de böckerna är, ganska mycket tragiska händelser.

11. Book that made you happy 

Robin Hood brukar göra mig glad, men den här omskrivningen av den historien med Marion i huvudrollen funkade väldigt bra också.

12. Most beautiful book you've bought so far this year (or received) 

Jag älskar detta omslaget, vilket gjorde att faktumet att innehållet inte funkade för mig blev ännu mer av en besvikelse.

13. What books do you need to read by the end of the year?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar