torsdag 8 juli 2021

Sammanfattning Juni

Lästa böcker i Juni:  7 st. 

  • Minnesskrinet, Oskar Källner & Karl Johnsson
  • Starsight, Brandon Sanderson
  • The Glass Hotel, Emily St. John Mandel 70% DNF
  • Wild, Kristin Hannah
  • Animal Farm, George Orwell
  • Etthundra mil, Jojo Moyes
  • Roskoden, Kate Quinn

Månadens utmaningsböcker:

Goodreadsutmaning: 35/52 

Goodreads Choice Awards 2020:
    Best Fiction
  • Midnattsbiblioteket, Matt Haig
  • Folk med Ångest, Fredrik Backman (läst innan)
  • American dirt, Jeanine Cummins
  • Vår bästa tid, Kiley Reid
  • Min mörka Vanessa, Kate Elisabeth Russel
  • The Glass Hotel, Emily st. John Mandel
  • Inte av denna världen, Yaa Gyasi
  • The Girl with louding voice, Abi Daré
  • Käre Edward, Ann Napolitano
  • Big Summer, Jennifer Weiner 
    Best Historical Fiction
  • Hjärtlinjer, Brit Bennett
  • Jane Austen society, Natalie Jenner
  • The Book of Longings, Sue Monk Kidd
  • De bortglömda namnens bok, Kristin Harmel
  • The Henna Artist, Alka Joshi
  • The Evening and the Morning, Ken Follet
  • Långt bortom havet, Isabel Allende
  • Magic Lessons, Alice Hoffman
  • The Book of Lost Friends, Lisa Wingate
  • The Pull of the Stars, Emma Donoghue

    Svenska Klassiker
  • Mina drömmars stad, Per Anders Fogelström
  • Ondskan, Jan Guillou
  • Jerusalem, Selma Lagerlöf
  • Nässlorna Blomma, Harry Martinsson
  • Utvandrarna, Vilhelm Moberg

Kommentar:
Månadens bästa böcker, vilka blev en del, är Starsight en riktigt lyckad fortsättning på Brandon Sandersons ungdoms-sci-fi. Wild av Kristin Hannah, berättelsen om barnet som växt upp i ute i skogen och kvinnorna som gör allt för att hjälpa henne, kvalar också in. Etthundra mil av Jojo Moyes var en riktigt mysig galen berättelse om en ofrivillig roadtrip i England med främlingar och en alltför stor hund. Roskoden om kvinnliga kodknäckade under andra världskriget av Kate Quinn passar också in här.

En riktigt bra barnbok läste jag också och det var fjärde boken i serien Imperiets Arvingar, Minnesskrinet av Oskar Källner och Karl Johnsson. 

Sen har vi då en klassiker som överraskade mig lite. Efter att ha hatat 1984 av George Orwell av hela mitt hjärta, tyckte jag att Animal Farm var både tänkvärd och lite humoristisk.

Då är det ju bara en bok kvar och då kan jag ju lika gärna nämna den också. The Glass Hotel av Emily St. John Mandel gav jag helt enkelt upp efter 70 %. Den var för tråkig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar