torsdag 1 juli 2021

Halvårskontroll av läsmålen 2021

Det här året blev det inte så många utmaningar för mig. Men det är ändå 15 böcker som skulle läsas och alla var jag inte jättetaggad inför. Så hur har det gått efter halva tiden? 

Det skall vi kolla nu:

Goodreadsmålet med antalet böcker att läsa under 2021 ligger som vanligt på 1 bok/veckan. Alltså 52 böcker. Jag har i skrivande stund läst 32 av dem, vilket innebär att jag ligger lite före, trots lässvackan i Maj.

Ett av utmaningsmålen var att läsa 5 svenska klassiker.
  1. Mina drömmars stad, Per Anders Fogelström
  2. Ondskan, Jan Guillou
  3. Jerusalem, Selma Lagerlöf
  4. Nässlorna Blomma, Harry Martinsson
  5. Utvandrarna, Vilhelm Moberg

Jag har hittills läst 3/5 vilket ändå måste vara godkänt så här långt. Utvandrarna har dock legat på flera TBR och blivit framflyttad. Men 2 böcker skall väl hinnas med under resterande 6 månader.


Jag utmanade mig också att läsa 10 stycken böcker från två genres i Goodreads Choice Awards 2020.

Historical Fiction:
  1. Hjärtlinjer, Brit Bennett
  2. Jane Austen society, Natalie Jenner
  3. The Book of Longings, Sue Monk Kidd
  4. De bortglömda namnens bok, Kristin Harmel
  5. The Henna Artist, Alka Joshi
  6. The Evening and the Morning, Ken Follet
  7. Långt bortom havet, Isabel Allende
  8. Magic Lessons, Alice Hoffman
  9. The Book of Lost Friends, Lisa Wingate
  10. The Pull of the Stars, Emma Donoghue
Jag har läst 4/5 historiska romaner från listan, vilket känns mer än godkänt.

Fiction:
  1. Midnattsbiblioteket, Matt Haig
  2. Folk med Ångest, Fredrik Backman (läst)
  3. American dirt, Jeanine Cummins
  4. Vår bästa tid, Kiley Reid
  5. Min mörka Vanessa, Kate Elisabeth Russel
  6. The Glass Hotel, Emily st. John Mandel
  7. Inte av denna världen, Yaa Gyasi
  8. The Girl with louding voice, Abi Daré
  9. Käre Edward, Ann Napolitano
  10. Big Summer, Jennifer Weiner
Eftersom jag redan innan läst Backmans bok, räknas inte den riktigt. Utan jag har under våren läst 3/5 böcker, vilket känns helt okej ändå.

Alltså har jag 5/15 utmaningsböcker kvar och totalt 15/52 böcker kvar att läsa under hösten. Det borde jag fixa lätt tycker jag. 

Sen lägger jag också in en liten avcheckning på hur många av bokreans böcker jag läst hittils. Det är ju synd att köpa böcker och sedan inte få läst dem.
12/19 böcker är redan lästa. Det här visar nog, tycker jag, att jag faktiskt läser böckerna jag köper.
  1. Jerusalem, Selma Lagerlöf
  2. Den tyska flickan, Armando Lucas Correa
  3. Etthundra mil, Jojo Moyes
  4. Pärlan som sprängde sitt skal, Nadia Hashimi
  5. Institutet, Stephen King
  6. Sovande Jättar, Sylvain Neuvel
  7. Sommaren jag blev vacker, Jenny Han
  8. Nattbäraren, Sabaa Tahir (inte min)
  9. Ett eget rum, Virginia Wolf
  10. Historien om två städer, Charles Dickens
  11. Fåglarna och andra noveller, Daphne du Maurier
  12. Smartast i familjen - Klurigt, trixigt och roligt, Fredrik Cattani (inte min)
  13. Lindas nya Matbröd, Linda Andersson
  14. Stora boken om litteratur
  15. Lättlagade Buféer, Maud Onnermark
  16. Baka i långpannan deluxe, Frida Skattberg
  17. Gökboet, Ken Kesey  
  18. The Cruel Prince, Holly Black
  19. The Wicked King, Holly Black
  20. The Queen of nothing, Holly Black
  21. Wild, Kristin Hannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar