måndag 1 augusti 2016

Trummornas dån, Diana Gabaldon

Titel: Trummornas dån
Originaltitel: Drums of Autumn
Författare: Diana Gabaldon
Utgivningsår: 2001
Förlag: bookmark förlag
Sidor/tid: 905
Genre: Historisk Roman
Språk: Svenska









Handling i korthet:
Jamie och Clair stannar kvar i de amerikanska kolonierna, där de försöker bygga upp sina liv igen. Brianna är nyfiken på sin riktiga far och längtar efter sin mor, vilket gör att hon tar ett dramatiskt beslut.

Mina tankar:
Trummornas dån är fjärde boken i Diana Gabaldon Outlanderserie. Den första boken Främlingen, handlar om Clair som kastas tillbaka i tiden och hamnar mitt i klanernas Skottland, där hon träffar Jamie Fraser. Andra boken Slända i Bärnsten utspelar sig mestadels i Frankrike och tredje boken Sjöfararna utspelar sig som namnet antyder till havs. De två första böckerna är filmade som tv-serie och det finns även planer på att fortsätta med att filmatisera bok tre och fyra.

Böckerna hoppar mellan dåtid och "nutid" och som läsare vet du oftast mer än vad karaktärerna gör. Diana Gabaldon är otroligt duktigt på att berätta detaljerat och levande och hon har ett lugn och en närvaro i scenerna som gör att man är fångad där och då. Sedan kan historien  plötsligt hoppa flera månader eller år, där man inte får veta någonting. Jag har läst någonstans att Diana skriver scenerna först och sen binder ihop dem till en hel historia. Om det är sant eller inte vet jag inte, men det skulle förklara en hel del om hur hennes böcker är uppbyggda.

Eftersom jag läst de tre första böckerna och även följer tv-serien (som är riktigt bra och boktrogen) känner jag karaktärerna riktigt väl vid det här laget och jag gillar Clair och Jamie. Vissa bikaraktärer kan jag ha svårt att komma ihåg, när de dyker upp igen, men det brukar oftast förklara sig ganska snart, vem de är.

Som så många andra blir jag irriterad över missförstånden i boken. Jag har svårt för när karaktärerna inte kommunicerar ordentligt med varandra, vilket leder till stora misstag.

Men allt som allt är jag mycket nöjd med läsningen och trots det stora sidantalet i boken känns det inte långtråkigt eller utdraget. Jag är snart redo för nästa bok i serien.

Rekommenderas till:
Jag rekommenderar den här serien till de som vill ha mycket dramatik, kärlek och underhållning... Länge...

Betyg: 4,5/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar