söndag 28 augusti 2016

Snow like Ashes, Sara Raasch

Titel: Snow like Ashes
Originaltitel: Snow like Ashes
Författare: Sara Raasch
Utgivningsår: 2014
Förlag: Harper Collins
Sidor/tid: 10 timmar 56 minuter
Genre: Fantasy
Språk: Engelska

Lyssnat på Storytel







Handling i korthet:
För sexton år sen blev Kungadömet Winter besegrat och dess folk har blivit förslavade. De åtta som fortfarande är fria är Winters enda hopp. Meira som levt hela sitt liv som flykting, har blivit tränad för krig ihop med Winters framtida kung Mather. Men hon får aldrig använda det hon lärt sig. En dag ger hon sig ut på ett uppdrag ändå, vilket får konsekvenser som hon aldrig kunnat drömma om. Hennes öde ligger inte längre i hennes egna händer.

Mina tankar:
Snow like Ashes (2014) är första boken i en fantasytriologi. Bok två heter Ice like Fire (2015) och tredje är Frost like Night (2016) Detta är Sara Raasch Fantasy debut, och vilken fantastisk debut det är. Jag älskar varje stavelse, varje twist, ja varje bokstav. Jag blir nästan hög av sådana här böcker, det är en sådan lycka att hitta dem. Jag ångrar att jag lyssnat på boken och inte köpt den, men det är ju lätt ordnat.

Karaktärerna har djup och är riktiga personligheter som man lär känna. Meira kanske inte är den mest sympatiska personen i början, men mognar och utvecklas väldigt givande genom hela boken. Hennes liv är tufft, föräldralös, utan land på flykt med sju landsmän. "Sir" är den som uppfostrat Meira på ett ganska bryskt sätt ihop med Winters framtida kung Mather. Meira och Mather är vänner och det finns även lite kemi emellan dem. Det dyker även upp en prins som det också börjar skapas känslor till. En kärlekstriangel alltså, men en som jag inte har något emot. Båda killarna verkar vara trevliga typer, förutom alfahanekomplexet som slår till när de är i samma rum.

Jag älskar när en författare har den där fingertoppskänsla, när de långsamt kan bygga upp till en händelse och inte rusa igenom händelse efter händelse utan eftertanke. Och trots att historien saktar ner och kryper fram hålls läsaren kvar i ett järngrepp. Sara har inte för bråttom under viktiga ögonblick och hon får mig ibland att vrida mig av olust för jag ser vart det barkar hän och jag kan inte läsa/lyssna fort nog. Men ändå stannar tiden av och man får njuta varje underbart, ångestladdade ögonblick som leder fram till själva upplösningen. Jag är så imponerad! Jag vill läsa den igen, på en gång! Suck... (Emoji med hjärtögon)

Faktiskt påminner den här om en annan favoritserier jag har, nämligen Mary E Pearsons The Remnant Chronicles. Inte så att de kopierar varandra på något sätt, men känslan och upprymdheten när jag läser är densamma. Och ja... Båda har en envis, kickass-hjältinna ihop med två manliga karaktärer vid sin sida ococh dessutom ett kungariken i kris.

Så finns det då inget negativt alls? Jo, jag hade lite svårt att komma in i handlingen i början, då den rivstartade och flera personer presenterades. Detta problem hade nog dock inte uppenbarat sig om jag läst boken själv och kunnat bläddra fram och tillbaka för att verkligen få koll på läget. Annars var den här boken helt perfekt enligt mig. (Jag kanske får återkomma och skriva lite mer objektivt när den första nyförälskelsen har lagt sig)

Jag kan inte nog prisa boken och hoppas jag kan få andra att läsa den med!

Uppdatering 190117: Efter att ha lyssnat på boken igen undrar jag om mitt första betyg på 5/5 var rätt!?! Jag kom inte ihåg någonting av boken förutom den stoea överraskningen i handlingen. Dessutom var det väldigt mycket ungdomskärlek som tog över för mycket i handlingen. Annars var den spännande och underhållande. Så jag kommer lyssna på bok två också, som jag inte heller kommer ihåg något från, för att kunna avsluta triologin.

Rekommenderas till:
Alla (eller ja, de som gillar ungdomsfantasy iallafall)

Betyg: 5/5 (190117: 4/5)

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar