torsdag 18 augusti 2016

The Murder Complex, Lindsay Cummings



Titel: The Murder Complex
Originaltitel: The Murder Complex
Författare: Lindsay Cummings
Utgivningsår: 2014
Förlag: Harper Collins US
Sidor/tid: 8 h 32 min
Genre: Ya, Dystopi
Språk: Engelska









Lyssnat på Storytel

Handling i korthet:
Meadow Woodson, är en femton år gammal tjej som under hela sitt liv blivit tränad av sin far att överleva. Hon bor på en husbåt i ett område som är kontrollerat av "The Murder Complex" som är precis så hemskt som det låter.

Mina tankar:
Detta är Lindsay Cummings debutroman och är första boken i en duologi, där andra boken heter The Death Cure (2015) Som titlarna antyder är det mycket ond bråd död som står i fokus, fast ändå på ett klassiskt "Young Adult"vis.

Visst är det lite spännande emellanåt, men historien känns ganska platt på något sätt. Ingen gedigen bakgrund och kanske jag läst för många dystopier, då det känns som om jag läst historien förr. Två personer som inte ens borde träffats faller pladask för varandra och världen är så hemsk, så hemsk runtomkring.

Känslan jag får när jag läser, kan jämföras med den man får vid kvällspressen löpsedlar. Där man märker att de tvistat till någonting och tagit i lite extra för att det skall locka läsare. I denna boken känns det på samma sätt. Lite sensationsartat, som att man skruvat ett varv till, mer för att få uppmärksamhet än för att det gör något för storyn. De där överdrivna blodbaden saknar liksom en stabil grund att stå på, så det känns inte trovärdigt. Det är nog dessutom meningen att jag skall sympatisera med huvudpersonerna när de går runt och skär halsen av folk, men det gör jag inte. Jag har svårt för karaktärerna överlag även om jag bara lär känna dem lite ytligt.

Boken har okej passagager också, men allt våld blir för mycket och relationer och känslor för lite. När jag jämför med Hungerspelen (Suzanne Collins) eller Divergent (Veronica Roth) som också är två våldsamma dystopier, bli det platt fall för The Murder Complex. I de två tidigare böckerna var det lätt att bli känslomässigt engagerad både i handling och karaktärer och man rycktes in i en värld av maktmissbruk och människor som slogs för sitt liv, medans jag i denna boken betraktar det hela lite slött utifrån.

Kort sagt en ok läsning, men inget mer än så.

Rekommenderas till:
Dystopifantaster eller någon som vill ha en riktigt blodig läsning.

Betyg: 3/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar