torsdag 11 augusti 2016

Sommar för evigt, Jenny Han

Titel: Sommar för evigt
Originaltitel: We'll always have summer
Författare: Jenny Han
Utgivningsår: 2011
Förlag: B. Wahlströms
Sidor/tid: 270
Genre: YA, samtida, kärlek
Språk: Svenska








Handling i korthet:
Belly har haft två stora kärlekar i sitt liv, båda med efternamnet Fisher. Men hon valde Jeremiah. Jeremiah som alltid funnits där och som aldrig svikit henne. Och efter att ha varit oskiljaktiga i snart två år - de går till och med på samma college nu - är Belly säker på att Jeremiah är hennes livs kärlek. De bestämmer sig för att gifta sig på stranden i Cousins.

Då dyker Conrad upp. Conrad som svek, men som fortfarande älskar henne. Plötsligt är de där igen, alla tre, i huset vid havet, och Belly börjar tveka. Kan hon verkligen gifta sig med Jeremiah om det innebär att hon förlorar Conrad? Belly tvingas konfrontera sina känslor för Jeremiah och Conrad och inse vad hon kanske alltid vetat: någons hjärta kommer att krossas.


Mina tankar:
Detta är sista delen i en trilogi. Första boken heter Sommaren jag blev vacker och andra boken heter Ingen sommar utan dig.

Böckerna handlar om Belly och hennes somrar ihop med bröderna Ficher och i den här boken är det verkligen fokus på triangeldramat dem emellan. Bröderna verkar ha ändrat personlighet och allt är mest krångligt och jobbigt. Jag tycker nog att denna bok var den svagaste länken. De andra har varit riktigt bra, men den här lutar mer åt ok.

Framförallt är det killarnas karaktärer som har förändrats. Författaren verkar vilja visa på vem jag som läsare skall heja på och jag gillar det inte. Jag gillar heller inte handlingen. Här skall de gifta sig, av en helt galen anledning och bråttom har de. Och ingen av dem verkar vara särskilt lycklig. Inget pirr eller uppbyggande av romantik utan mer irritation och ilska.

Slutet känner jag mig lite snuvad på. Från bok ett var det ganska tydligt hur det kommer sluta, men det blir som en kort epilog på två sidor. Men boken är någorlunda underhållande och den är snabbläst. Men lite besviken är jag.

Rekommenderas till:
Har man läst de två första böckerna, kan man gott läsa denna också.

Betyg: 3/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar