fredag 12 augusti 2016

A Court of Mist and Fury, Sarah J Maas

Titel: A Court of Mist and Fury
Originaltitel:A Court of Mist and Fury
Författare: Sarah J Maas
Utgivningsår: 2016
Förlag: Bloomsbury
Sidor/tid: 624
Genre: New adult, Fantasy
Språk: Engelska









Handling i korthet:
Efter att ha räddat sin älskade Tamlin från den onda Fedrottningen återvänder Feyre till Vårhovet, med krafter lika de Höga Feerna. Hon plågas av minnena av vad hon gjort för att rädda Tamlins folk.
Det dröjer heller inte länge innan Rhysand kommer för att kräva in sin del av deras uppgörelse. En vecka i månaden i hans hov. Där får Feyre veta att en ännu större ondska hotar landet.

Mina tankar:
Jag ÄLSKAR den här boken!!! Var bara tvungen att få ur mig det först, innan jag fortsätter skriva, så nu vet ni mitt utgångsläge...

Efter att ha blivit lite besviken på den första boken i denna serie, "A Court of Thorns and Roses" där jag hade lite svårt för karaktärerna, blir jag positivt överraskad av att en av mina favoritkaraktärer får mycket större utrymme här. Trots att Feyre kämpar med vad hon gjort, utvecklas hennes karaktär till det bättre, medans Tamlin snarare tappar i respekt! Vilken skit han blir! Jag gillade honom inte i förra boken och känner mig bara bekräftad i min första bedömning. Rhysand däremot som framställts som en riktig skit från början, djupnar som person och visar sig vara mångbottnad och oförutsägbar. Han är hur kul som helst att läsa om. Då verkar det ju som att det är en kärlekstriangel i den här boken, men... mjae... Jag skulle nog inte beskriva det så, men jag vill inte gå in på närmare detaljer, då jag riskerar att förstöra läsupplevelsen för någon annan och det vill jag inte riskera.

Allting utvecklas i den här boken, världen, historien bakom, karaktärerna, relationerna, till och med ondskan som hotar. De nya vännerna Feyre får är alla väldigt intressanta personligheter, med alla de olika fasetter som Sarah är så otroligt bra på att få fram. Handlingen är som som en berg och dalbana, där varje ny vändning får mig att hissna. Ingenting går att förutsäga och spänningen hålls på topp i stort sett boken igenom. Ni vet en sån där bok man inte kan släppa för att man behöver göra sådana triviala saker som att laga mat, sova, gå på toa osv.

Kanske en varning är på sin plats dock. Detta är en bok som jag skulle gissa definieras mer som New Adult än Young Adult, då vissa scener är ganska sensuellt beskrivna. För precis som i första boken finns här kärlek och romantik, men på ett helt annat plan. Romantiken ligger i bakgrunden och byggs upp så där långsamt och smygande, utan att för den delen ta över hela historien. För det händer ju som sagt så mycket annat.

Jag fullkomligt älskar denna bok och avundas de som ännu inte börjat läsa den. Den är värd all hype den fått och Sarah J. Maas bevisar återigen vilken fantastisk berättare hon är.

Rekommenderas till:
De som söker spännade äventyr, med intressanta karaktärer och relationer.

Betyg: 5/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar