fredag 26 augusti 2016

Bokbloggsjerkan-vad jag läser just nu

Fredagens bokbloggsjerksfråga från Annikas litteratur och kulturblogg är enkel att svara på denna veckan.

Vad läser du just nu?




Miss Peregrins hem för besynnerliga barn läser jag de sista bladen i just nu.
"Omständigheterna kring hans farfars död tar Jacob till en avlägsen ö utanför Wales kust och de fallfärdiga ruinerna av Miss Peregrines hem för besynnerliga barn. Bland dess övergivna rum och ekande korridorer inser Jacob att barnen från hans farfars skrönor kan ha funnits i verkligheten. Att de måste ha varit mer än bara märkliga - kanske till och med farliga. Men framförallt står det klart: De underliga barnen är fortfarande vid liv.
Illustrerad med egendomliga vintagefotografier är Miss Peregrines hem för besynnerliga barn en nervkittlande skräcksaga som kryper in under skinnet och stannar där - länge." (Adlibris)

Snow like Ashes lyssnar jag på från Storytel just nu.

"A heartbroken girl. A fierce warrior. A hero in the making.

Sixteen years ago the Kingdom of Winter was conquered and its citizens enslaved, leaving them without magic or a monarch. Now, the Winterians’ only hope for freedom is the eight survivors who managed to escape, and who have been waiting for the opportunity to steal back Winter’s magic and rebuild the kingdom ever since.

Orphaned as an infant during Winter’s defeat, Meira has lived her whole life as a refugee, raised by the Winterians’ general, Sir. Training to be a warrior—and desperately in love with her best friend, and future king, Mather — she would do anything to help her kingdom rise to power again.

So when scouts discover the location of the ancient locket that can restore Winter’s magic, Meira decides to go after it herself. Finally, she’s scaling towers, fighting enemy soldiers, and serving her kingdom just as she’s always dreamed she would. But the mission doesn’t go as planned, and Meira soon finds herself thrust into a world of evil magic and dangerous politics – and ultimately comes to realize that her destiny is not, never has been, her own."(goodreads)

Båda böckerna är riktigt bra så att det är svårt att släppa den ena till förmån för den andra. Skall bli spännande att se hur de gör filmen om Miss Peregrin.
Trevlig helg alla!

31 kommentarer:

  1. Två väldigt intressanta böcker!! :) Blir intressant med dina recensioner sen!

    SvaraRadera
  2. kan inte bestämma mig för om jag ska läsa Miss Peregrin eller inte. visste inte att den skulle filmas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ville ha läst boken innan jag såg filmen, blev positivt överraskad faktiskt.

      Radera
  3. Miss Peregrines hem för besynnerliga barn har jag stående oläst i hyllan. Den verkar väldigt spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt lättläst, och bättre än jag trott.

      Radera
  4. Raqnsom Riggs bok är trevlig. Jag måste bara se till att läsa nästa del också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju tur att de redan finns ute så man slipper vänta.

      Radera
  5. Jag hade lite svårt att greppa världsbygget i Miss Peregrines... men kan tänka mig att den kan bli bra som film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror också att det kan bli en bra film.

      Radera
  6. Skall snart läsa tredje och avslutande delen i serien om Miss Peregrines

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag väntar bara på pocketutgåvan av den, sen skall den bli läst.

      Radera
  7. Miss Peregrine har vi i hyllan men jag kommer mig inte för att läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tvekade länge inför den också, men nu är jag glad att jag läst den.

      Radera
  8. Filmen om Miss Peregrin har jag sett en trailer av, väldigt snyggt gjord och säkert väldigt spännande. Den måste jag se i höst när den kommer.

    SvaraRadera
  9. Jag har haft del tre av Miss Peregrin hemma ett bra tag nu men ändå inte tagit tag i den. Jag har någon slags motstridig känsla för den serien. Gillar, men samtidigt inte helt fast.
    Den andra låter hur bra som helst, jag är inne i precis den typen av läsning just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snow like Ashes var så bra, ångrar att jag inte köpt dem. Men det är ju inte värre än att det går att lösa.😊

      Radera
  10. Miss Peregrin gillar jag :) Borde ta tag i del två och tre snart också.

    SvaraRadera
  11. Snow like Ashes ser ut att vara spännande! :)

    SvaraRadera
  12. Härligt när en hittar böcker som bjuder på fängslande läsning ;)

    SvaraRadera
  13. Miss Peregrin fanns på min att-läsa-lista för flera år sedan, men där fanns ju så många böcker ... Den blev aldrig läst och att lista alla böcker jag vill läsa är numera ett nedlagt projekt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man hinner inte med allt man vill läsa.

      Radera
  14. Miss Peregrin fanns på min att-läsa-lista för flera år sedan, men där fanns ju så många böcker ... Den blev aldrig läst och att lista alla böcker jag vill läsa är numera ett nedlagt projekt. :)

    SvaraRadera
  15. Miss Peregrins ... blir jag alltmer övertygad om att man borde läsa. ;)

    SvaraRadera