torsdag 24 oktober 2024

Imperiets Arvingar - Armageddon, Oskar Källner, Karl Johnsson

Titel
: Armageddon
Serie: Imperiets Arvingar #7
Författare: Oskar Källner, Karl Johnsson
Utgivningsår: 2024
Förlag: rabén&sjögren
Sidor/tid: 335 sidor
Genre: Barn 9-12, Sci-fi
Språk: Svenska

Recensionsexemplar! Tack så mycket!

Handling:
Det fartfyllda rymdäventyret närmar sig sitt slut! I den sjunde delen i serien Imperiets arvingar får vi äntligen veta hur det ska gå för Alice och Elias på deras resa genom Vintergatan.

De har varit borta från jorden i snart ett år och nu är de äntligen på väg tillbaka. Men det är bråttom. De måste hinna före Karnidda och hans kraoer till den hemlighet som mamma gömt under huset. På jorden finns också pappa, som inte ens vet att de lever. Men där finns även andra som väntar på dem för att kunna slå till. Inom kort är Alice och Elias jagade av både hemliga agenter och illasinnade utomjordingar. Nu måste syskonen avslöja en sanning så stor att den kan skaka hela galaxen i grundvalarna och samtidigt försvara sin hemvärld, så att inte jorden går under i ett brinnande armageddon.

Armageddon är sjunde och avslutande delen i den episka science-fiction-serien Imperiets arvingar, genomillustrerad med färgbilder av Karl Johnsson.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte:
Vilken fantastisk avslutning på den här resan. Jag undrar om inte detta var min favorit i en riktigt bra och spännande serie. Mycket står på spel, gänget på Stillheten får verkligen kämpa och slutet knöts ihop på ett väldigt tillfredsställande sätt. Mycket mer kan man inte säga utan att spoila för mycket av bok och serie. 

Böckerna är ju för barn, men jag måste säga att jag har uppskattat att läsa dem. De ryggar inte tillbaka för att att ta upp allvarliga ämnen som t.ex. krig, rasism, slaveri och olikheter. Ibland är det våldsamt och lite skrämmande, men framför allt är det de varma vänskapsbanden som bildas som kommer vara det jag kommer minnas mest av från serien. 

Boken börjar med en snabb smart uppdatering av föregående böcker, något som jag med mitt guldfiskminne uppskattar. Illustrationerna piggar upp läsningen och det är synd att mina barn blivit för gamla att läsa högt för. Den här serien hade varit perfekt att uppleva tillsammans.  

Du kanske också vill läsa om:

Källner Oskar, Karl Johnsson Bortförda (Imperiets arvingar #1)

Springer Nancy Enola Holmes och kidnappningsmysteriet (Enola Holmes #1) 

De ursprungliga, Cecilia Larsson Kostenius

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar