onsdag 14 oktober 2020

Enola Holmes och kidnappningsmysterier

Titel
: Enola Holmes och kidnappningsmysteriet
Originaltitel: The Case of the Missing Marquess
Serie: Enola Holmes #1
Författare: Nancy Springer
Utgivningsår: 2006
Förlag: B. Wahlströms Bokförlag Ljudbok
Sidor/tid: 4 timmar 35 minuter
Genre: 9-12 år, Deckare
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Maja Rung


Handling:
Enola Holmes är mamma är spårlöst försvunnen, Enola själv är förkrossad av sorg och nu vill hennes två äldre bröder, Sherlock och Mycroft, skicka henne till en internatskola. Enola flyr till London och maskerar sig till en ung änka, fast besluten om hitta sin mamma. Det är då hon träffar inspektör Lestrade, som arbetar med ett fall tillsammans med Sherlock.
Inte ens efternamnet Holmes kan förbereda Enola på vad som väntar i de skumma Londonkvarteren. Plötsligt är Enola indragen i ett livsfarligt fall - en ung adelsman har kidnappats.
En annorlunda mysterieserie med historisk fond - det fascinerande artonhundratalets England. Enola Holmes står ensam i kampen mot alla plågsamma, viktorianska konventioner. Hon vet alltför väl om hon skulle anpassa sig till ett socialt accepterat sätt att leva, så ger hon upp all sin frihet.

Mina åsikter:
Uppläsare: 4/5
Karaktärer: 3/5
Handling: 3/5
Världsbygge: 3/5
Intressant: 4/5
Mitt nöje: 3/5

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Den här boken var helt okej. Det märks dock att det är en barnbok, så det blir aldrig det djupet jag hade önskat. Då var faktiskt filmen bättre. Men den var lättläst och kändes som ett mysigt avbrott efter lite tyngre böcker. Jag kan mycket väl tänka mig att läsa fler böcker i serien, men framför allt önskar jag mer filmer i serien. 

 ⭐⭐⭐

Går att köpa på Adlibris.com, Bokus.com

2 kommentarer:

  1. Tyckte också om den och såg filmen för några dagar sen. Den var också bra :) Hade gärna sett mer!

    SvaraRadera