måndag 21 oktober 2024

Hypnotisören - Black Edition, Lars Kepler

Titel
: Hypnotisören - Black Edition
Serie: Joona Linna
Författare: Lars Kepler
Utgivningsår: 2009
Förlag: Bonnier Audio
Sidor/tid: 17 timmar 23 minuter
Genre: Thriller
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Jonas Malmsjö

Handling:
Denna labyrintiska thriller som börjar med att Joona Linna tar hjälp av hypnotisören Erik Maria Bark för att förhöra ett svårt skadat vittne har hittills kommit ut i sextio länder.

Nu har författarna skrivit om Hypnotisören för att fira 10-årsjubileet. Meningen är att Black Edition ska återspegla hur mycket Lars Kepler har utvecklats som thrillerförfattare sedan debuten. Tempot har pressats upp, kapitlen har stramats till, dialogen är omskriven, nya scener har tillkommit och Joona Linna har fått en större roll.

Om du redan har läst Hypnotisören, men har lust att återvända, kommer du att uppleva skillnaden även om grundberättelsen förstås är densamma.

Om du inte har läst Hypnotisören är det denna version du ska välja. Black Edition är den nya officiella Hypnotisören.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte:
Det här var en bok som man lätt fastnar i. En sådan bok där man måste veta upplösningen, nu. Som är svår att lägga ner. Men det är också en bok som går långt utöver gränserna med vad jag är bekväm med. Jag läser en del kriminalromaner och thrillers så man kan ju tro att jag är härdad eller iallafall van att läsa om mord och brott över lag. Men för mig är detta för mörkt och kallt. När de onda är rent onda och begår de mest vansinniga brotten och där barn är inblandade, då känner jag att det blir för obehagligt. Det väcker en avsky och avsmak för boken och jag börjar fundera på hur man ens kommer på de här detaljerna som författare. 

Det kanske bara är första boken som är så brutal, jag har lite dålig koll trots att det är så populära böcker. Jag kan tänka mig att pröva andra boken i serien för boken var ändå skriven på ett sätt som gjorde den spännande, intressant och väldigt lättläst. Karaktärerna gjordes levande och jag kände att jag var med på plats (på gott och ont). Det var ändå kul att ha läst en Keplerbok, de är ju populära och just har det ju pushats mycket för deras senaste bok.

Du kanske också vill läsa om:

Adler-Olsen Jussi Kvinnan i rummet (Avdelning Q #1)

Guillou Jan Coq Rouge (Carl Hamilton #1)

Hjorth Michael & Rosenfeldt Hans De underkända, (Sebastian Bergman #5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar