torsdag 17 oktober 2024

Oavslutade (DNF) böcker Juli- September

Idag är det dags att lista böckerna som aldrig kom igenom under det tredje kvartalet av detta år. 


Bland hittegods och vilsna hjärtan, Helen Paris Avslutad ca 33% in i boken.

Jag ville ha en mysig och trevlig feelgoodbok, vilket detta skulle vara. Men jag fastnade varken för karaktärer eller handling så det var ingen ide att fortsätta.

Dot skulle egentligen leva livet i Paris, med ett spännande jobb och den stora kärleken. Istället arbetar hon på hittegodsavdelningen i London och bor hos sin mamma.

Hon ägnar dagarna åt att fylla i blanketter över upphittade paraplyer, handskar och allehanda ting, och kvällarna åt att sortera sin älskade samling reseguider. Vad döljer hon egentligen bakom all ordning och reda?

Allting förändras den dag en äldre man kommer in och efterlyser sin döda frus väska. Dot bestämmer sig för att göra allt för att återförena mannen med väskan, vilket tar henne ut på en resa både i världen och i sitt eget förflutna. 

Sword Catcher,Cassandra Clare Avslutade jag ca 10% in i boken. Det låter kanske lite men detta är en riktig tegelsten.

Den här boken var alldeles för trögläst och långsam under en period då det redan gick trögt att läsa. Bara att lägga ner och hitta något lättare.

A dramatic epic of power, intrigue and magic. Here, a boy is born to rule a divided city. A girl is destined to return lost magic to the world. And a prince will betray his people to win a crown.


Gentlemen,Klas Östergren Efter ca 30% kände jag att det inte gick längre.

En rekommendation från min bror och jag visste egentligen ftån början att vi har väldigt olika smak. Jag orkade verkligen inte läsa om privilegierade ungdomars bohemiska liv. Jag kunde inte vara mer ointresserad, så det gick inte att komma igenom denna boken heller.

I september 1980 hände något som skulle påverka en generation läsare för lång tid framåt. En roman om en ung författare som lever ett bohemiskt liv med två excentriska bröder i en jättelik lägenhet på Södermalm i Stockholm kom ut, och kritikerframgången och därmed genombrottet var omedelbara.

Gentlemen hyllades som en berättelse där begrepp som stil och underhållning var viktiga delar av framställningen, och den lästes som en befrielse från ett ideologiserat och moraliserande sjuttiotal. Men grundtonen i romanen är mörk, den tecknar en bild av ett Sverige som ett land av mörkläggningar, och förlamat av storfinansiell gangstermentalitet. Här råder en samhällsanda som väcker en berättigad känsla av paranoia och skräck hos dess medborgare, en ton som ljuder olycksbådande genom hela Klas Östergrens trilogi.


Jade City,Fonda Lee Efter ca 43% kom jag inte längre.

Denna boken trodde jag verkligen jag skulle gilla. Premissen låter kul, många verkar gilla den och den har fått en massa priser. Tyvärr kunde jag inte fastna för varken karaktärer eller handling.

Jade is the lifeblood of the island of Kekon. It has been mined, traded, stolen, and killed for -- and for centuries, honorable Green Bone warriors like the Kaul family have used it to enhance their magical abilities and defend the island from foreign invasion.

Now, the war is over and a new generation of Kauls vies for control of Kekon's bustling capital city. They care about nothing but protecting their own, cornering the jade market, and defending the districts under their protection. Ancient tradition has little place in this rapidly changing nation.

When a powerful new drug emerges that lets anyone -- even foreigners -- wield jade, the simmering tension between the Kauls and the rival Ayt family erupts into open violence. The outcome of this clan war will determine the fate of all Green Bones -- from their grandest patriarch to the lowliest motorcycle runner on the streets -- and of Kekon itself.

Jade City is the first novel in an epic trilogy about family, honor, and those who live and die by the ancient laws of blood and jade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar