tisdag 16 juli 2024

Tisdagstrion V 29: SOL (en boktitel eller författare på varje bokstav)

Idag är det sista Tisdagstrion innan semesteruppehållet och Ugglan & Boken vill att vi skall leta upp en boktitel eller författare på varje bokstav av ordet: SOL 

Jag väljer författare och tipsar om de här tre böckerna idag.

S
alinger J.D Räddaren i nöden
Den här boken är väldigt lättläst, vilket jag inte trodde när jag skulle ge mig på den. Även om Holden är rätt less på allting blir inte läsningen alltför tung utan man är lite nyfiken på vad han skall ta sig till härnäst.

En reflektion jag gjorde när jag läste den var att Holden har lite samma attityd som Snurran, katten i barnböckerna av Eva Bergström. Inte så mogen alltså och kanske precis som många 16-åringar över lag. För inte är livet på topp vid den åldern alltid och inte är man så rolig för andra heller många gånger. Kanske är det därför boken är så känd? För att den skildrar hur det kan vara i den åldern. Grabben som är huvudkaraktär i boken tycker i stort sett att alla utom hans lillasyster är idioter, ingen kan göra rätt. Men att han själv inte är så himla rolig själv tänker han inte så mycket på. Det blir ganska tröttsamt tillslut, vilket säkert många föräldrar med tonåringar säkert kan känna också. 

Tyvärr tar boken slut rätt abrupt och man får inte riktigt veta hur det går. 

Holden Caufield är 16 år och tycker livet är för jävligt, men ibland också så vackert att man kan dö. Han har just blivit relegerad från skolan och ska möta sina föräldrar i New York. Istället dyker han in i Manhattans storstadsdjungel för att under några hektiska dygn leva som en vuxen. Han hinner gå på nattklubbar, möta före detta flickvänner, misslyckas kapitalt med ett hotelläventyr med en call girl innan familjen obevekligt åter sluter sig kring honom.

Owens Delia Där kräftorna sjunger 
Det är spännande att vara med Kya i träskmarkerna, där hon bor. Invånarna där har inte hög status bland övrig befolkning och hon är väldigt ensam. Jag gillar och tycker det är intressant att läsa om människor som klarar sig i olika miljöer i naturen och lär sig leva med den och i den och det här ett bra exempel på en sådan historia. (Andra bra sådana böcker jag läst är Bergens stjärnor av Jojo Moyes och Himmel över Alaska av Kristin Hannah.) 

Boken kan nästan delas upp i två delar. En där Kya växer upp och en där en mordhistoria tar plats istället. Mordhistorian inte lika intressant som resten, men är helt okej ändå.  Sammanfattningsvis en ganska sorglig historia, med mycket fördomar och näsor i vädret. Men också en bok om hur några få enkla vänliga handlingar kan betyda så mycket. Finns även som riktigt bra och sevärd film.

En oförglömlig berättelse om naturens krafter och ensamhetens pris. Kya Clark lever ensam och i samspel med naturen utanför en liten stad vid North Carolinas kust. Byborna kallar henne ”Träskflickan” och har i många år spridit elaka rykten om henne. När en stilig quarterback hittas död i våtmarken blir hon därför omedelbart misstänkt och en mordutredning inleds. Men Kya är långt ifrån den obildade enstöring som alla tror, och snart uppdagas sanningen om hennes liv.

Lee Harper Dödssynden 
Boken skildrar Amerikanska södern under 1930-talet. På baksidan står det att den handlar om att en ung svart man blir anklagad för våldtäkt och att hans chanser till en rättvis rättegång är liten. Men den handlar om så mycket mer. Fokus ligger mer på familjen Finch och barnens liv, synsätt och funderingar över fördomar. Hur svårt det kan vara att leva bland dessa starka fördomar och bryta dem, vara av en annan åsikt, stå upp för det man tror är rätt. Jag tycker känslan i boken är ungefär samma som "Niceville".  Lugn i tempot i söderns miljö, med viktiga frågor som behandlas. Den var inte alls så dramatisk jag trodde det skulle vara.

Lilla nioåriga Scout växer upp i amerikanska Södern i en loj småstadsidyll, när ohyggliga och dramatiska händelser vänder upp och ner på livet och hennes föreställningar. En ung svart man blir anklagad för våldtäkt på en vit kvinna, och hans chans att få en rättvis rättegång är försvinnande liten. En vit advokat tar sig an försvaret, men hatet och indignationen i det lilla samhället växer som en lavin.Inför Scouts oskuldsfulla ögon omstörtas den sömniga lilla staden och hon blir seende: hennes berättelse blir till en anklagelse, som ingen av oss undslipper.

11 kommentarer:

  1. Salinger skulla vara kul att läsa om, Qwens bok väntar i bokhyllan.

    SvaraRadera
  2. Där kräftorna sjunger gillade jag!

    SvaraRadera
  3. 2:an och 3:an har jag läst, inte 1:an trots att det ju är en klassiker

    SvaraRadera
  4. har läst alla titlarna i din trio. Salinger för väldigt länge sedan, Lee för ganske länge sedan och Owens relativt nyligen. bra trio!

    SvaraRadera
  5. Har läst alla i din trio och gillade alla tre.

    SvaraRadera
  6. Där kräftorna sjunger och Dödssynden har jag läst. Mycket bra böcker. Jag har även läst Harper Lees andra bok - Ställ ut en väktare, som jag gärna rekommenderar.

    SvaraRadera
  7. Räddaren i nöden känns det som att jag borde läsa. Vi får se 🙂

    SvaraRadera
  8. Så bra att du påminner om Där kräftorna sjunger för den har jag inte läst.

    SvaraRadera
  9. Där kräftorna sjunger och Dödssynden är två favoritböcker för mig.

    SvaraRadera
  10. Två klassiker och en ny. Jag har faktiskt läst alla tre. Jag använde också mig av författarnamn. Har du läst Lees andra bok?

    SvaraRadera
  11. Har läst dina två första, men faktiskt aldrig Harper Lees bok.

    SvaraRadera