lördag 6 juli 2024

Sämsta böckerna April - Juni

I Tisdagstrion i tisdags listade jag de bästa böckerna under April, Maj och Juni. Idag blir det en liten lista med de sämsta böckerna under samma period. 

The Girl with the lower back tattoo: Saker du inte vet om mig, Amy Schumer
Den här boken var inge kul. Jag är inte intresserad av andras sexliv och denna boken innehöll allt för mycket av den varan. Visst hade den sina intressanta delar också när Amy delade med sig av sin uppväxt och hur det var att kämpa sig fram som blivande komiker. Men nej, denna var inget för mig.

Amy Schumer, född 1981 i New York, slog igenom 2015 och är idag den hetaste komikern i USA. Tv-serien Inside Amy Schumer (som visats här på TV 3) där sketcher blandas med ståuppnummer och intervjuer är flerfaldigt prisbelönad, och hon rosas för sin roll i filmen Trainwreck som hon också skrivit manus till. 2015 utnämndes hon av Times till en av de 100 mest inflytelserika människorna i världen. Hennes sylvassa feministiska humor rör sig kring sex, kön, relationer, normer, kroppsideal, kvinnoförakt, mansvälde och – inte minst – underliv.

Nu kommer hon också med en mångskiftande samling självbiografiska essäer. Ur sitt förflutna fiskar hon upp historier om allt som skapat henne till den hon är – en kvinna som vågar blottlägga både kropp och själ för att stå upp för det hon tror på, och som får oss alla att skratta. Och hon vill inte enbart roa eller provocera, här finns också det mörka: föräldrarnas sviktande ekonomi under hennes barndom, faderns snabba insjuknande i ms, den hårda kritik och rena dödshot hon fått utstå på vägen mot berömmelse, förhållandet med en våldsbenägen man som hon för sent kunde släppa taget om … Under en visning i Louisiana av filmen Trainwreck sköts två unga kvinnor till döds i biografen och flera skadades. Det chockade Amy som sedan dess arbetar för hårdare vapenlagar. Boken är dedicerad till de två kvinnorna.

Mansfield Park, Jane Austen
Jag vill ha lästa alla Jane Austens böcker, men den här krävde två försök att komma igenom. Jag gillar inte hur de trycker ner och mobbar varandra och särskilt de i lägre ställning. De gör det med fina ord och maner men de är skitstövlar helt enkelt. Det är kul att ha läst boken men det var inte min favorit bland Austens böcker.

I ett försök att undslippa en framtid i fattigdomens onda klor skickas den tioåriga flickan Fanny Price i väg för att bo med sin förmögna morbror Sir Thomas, moster Lady Bertram och deras fyra barn på godset Mansfield Park. Omgivningen, inte minst fosterfamiljen själv, påtalar ständigt Fannys lägre börd och behandlar henne därefter, alla utom ett av barnen, hennes kusin Edmund. En stark vänskap växer fram mellan de två, ett beständigt band som över tid ska utvecklas till något mer.

Det galanta syskonparet Henry och Mary Crawford besöker Mansfield Park. Ett skådespel sätts upp för underhållningens skull och charader ska komma att utspela sig på mer än ett sätt. Med dolda och oärliga motiv förför den världsvana Henry den ännu unga, osäkra Fanny. Ska hon välja berusningens Henry eller trygghetens Edmund?

The Never Game, Jeffery Deaver
Jag såg tv-serien baserad på den här boken, Tracker och kände att bokserien kunde vara något för mig. Den var kanske inte dålig och jag kanske läser fortsättningen, men den var heller inte så  bra som jag hoppats. Jag hade lite svårt att fastna för den.

Three people are kidnapped across California.

Sophie is locked inside a derelict warehouse.
Henry is abandoned in remote woodland.
Elizabeth is trapped inside a sinking ship.

They are alive, but don’t have much time to live…

Only one man can save them: unique investigator Colter Shaw. He’s an expert tracker with a forensic mind, but this will be a test even for him.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar