måndag 4 januari 2021

Största besvikelserna 2020

 Under ett år som 2020 kan det vara extra jobbigt med besvikelser. När allt annat kanske inte blev som man tänkt, på gott och ont, kan man bli extra missnöjd när en bok inte riktigt når upp till det man ville.


Den femte årstiden, N.K Jemisin 4/5
Den här serien har jag sett hyllas ett flertal gånger. Trodde faktiskt att jag skulle tycka riktigt bra om den. Men den nådde inte ända fram för mig, även om jag inte tyckte den var dålig. Men en besvikelse blev det.

Balladen om Sångfåglar och Ormar, Suzanne Collins 3/5
Jag visste nog att en bok om president Snow som ung inte skulle funka för mig. Men eftersom Hungerspelen är en stor favorit sen länge, hoppades jag ju ändå på att denna skulle vara lika bra. Det var den alltså inte.

Before they are Hanged, Joe Abercrombie 3/5
Det här året har inte fantasy funkat för mig alls. I denna bok fanns ett litet hopp ändå om att jag skulle kunna älska den. Första boken var seg men okej. Den här blev jag besviken på, första boken hade laddat upp för något mer. 


Enola Holmes och kidnappningsmysteriet, Nancy Springer 3/5
Filmen på Netflix tittade jag på med min son och blev överraskad över hur bra jag gillade den. Klart jag måste pröva boken. Den var inte lika bra som filmen, lite av en besvikelse.

Keep her Safe, K.A Tucker 2/5
Eftersom jag älskade The Simple Wild av samma författare, hoppade jag på en annan av hennes böcker. Den var inte alls lika bra.

Vargasommar, Hans Rosenfeldt 3/5
Jag har förut uppskattat böckerna om Sebastian Bergman av samma författare, vilket kanske gjorde att jag gick in i den här boken med lite för höga förväntningar. Jag tyckte denna var okej, men inget som tog mig med storm.

Det här kommer göra ont, Adam Kay 3/5
Läste att denna boken, om en gynekolog i England och hans upplevelser på jobbet, skulle få mig att skratta högt. Mycket galna episoder beskrevs men jag kände nog mest att det var sorgligt. Dessutom känner jag nu än mer motstånd att gå till gynekolog eller barnmorska efter att ha läst denna, vilket var tufft redan innan. Plus att jag hade nog behövt få skratta lite, vilket jag alltså inte gjorde. 

1 kommentar: