söndag 11 oktober 2020

Before they are Hanged, Joe Abercrombie

Titel: Before They are Hanged
Originaltitel: Before They are Hanged
Serie: The first Law #2
Författare: Joe Abercrombie
Utgivningsår: 2007
Förlag: Orion Publishing Group
Sidor/tid: 22 timmar 38 minuter
Genre: Grim Dark Fantasy
Språk: Engelska

Ljudbok
Inläsare: Steven Pacey

Handling:
Bitter and merciless war is coming to the frozen north. It's bloody and dangerous and the Union army, split by politics and hamstrung by incompetence, is utterly unprepared for the slaughter that's coming. Lacking experience, training, and in some cases even weapons the army is scarcely equipped to repel Bethod's scouts, let alone the cream of his forces. In the heat-ravaged south the Gurkish are massing to assault the city of Dagoska, defended by Inquisitor Glokta. The city is braced for the inevitable defeat and massacre to come, preparations are made to make the Gurkish pay for every inch of land ...but a plot is festering to hand the city to its beseigers without a fight, and the previous Inquisitor of Dagoska vanished without trace. Threatened from within and without the city, Glokta needs answers, and he needs them soon. And to the east a small band of malefactors travel to the edge of the world to reclaim a device from history - a Seed, hidden for generations - with tremendous destructive potential.A device which could put a end to war, to the army of Eaters in the South, to the invasion of Shanka from the North - but only if it can be found, and only if its power can be controlled . ..


Mina åsikter:
Uppläsare: 5/5
Karaktärer: 4/5
Handling: 3/5
Världsbygge: 3/5
Intressant: 3/5
Mitt nöje: 3/5

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Jag måste säga att jag är lite kluven till den här boken. Precis som i första boken läggs mer fokus på karaktärerna än handlingen, vilket är helt okej. Det är ett spretigt gäng man får följa och de flesta är ganska intressanta. Då känns det lite galet att jag fortfarande inte kan flera av namnen och när olika namn dyker upp får jag fundera en stund innan jag inser vem som menas. Nu används ofta flera namn på samma karaktär, vilket ökar förvirringen emellanåt. Detta kan vara ett problem som ligger i min förvirrade hjärna eller kanske i att jag lyssnar på och inte fysisk läser boken.

Om vi nu övergår till handlingen så engageras jag inte särskilt i vad som händer, men lyssningen rullar på och det är varken svårt att ta upp eller lägga ner boken. I den här boken börjar handlingen ta vändningar som jag kanske inte är lika förtjust i att läsa om i böcker. Det går ju inte att gå in på dessa detaljer utan att spoila, så det låter jag bli. De olika gängen som följs får utstå krig och fientlighet var de än befinner sig och ingen har det riktigt bra. Den kallas inte Grim Dark för inte. Hopplösheten är total överallt. 

Så å ena sidan går det rätt okej att lyssna igenom de drygt 23 timmarna boken är, å andra sidan engagerar det mig inte så mycket. Vilket blir lite av en besvikelse då jag hade hoppats på mer.

⭐⭐⭐

Går att köpa på Adlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar