söndag 10 januari 2021

Utmaningar 2021

Jag erkänner, jag har i stort sett inte läst en enda svensk klassiker. Jag har nästan aktivt hållit mig borta från dem. Varför? 

Måste man ha bra anledningar till alla konstiga beslut man tar, dessutom mer eller mindre medvetet. Nu skall det iallafall ändras på den saken. Under 2021 lovar jag dyrt och heligt att verkligen anstränga mig att få läst iallafall 5 stycken böcker som kan räknas som Svenska klassiker. För mig blir detta en riktigt tung utmaning.

Förra året skulle jag läsa tio stycken böcker ur tio olika kategorier av vinnarna av Goodreads Choice Awards 2019. Även om det inte var många böcker jag gillade av de jag läste, är det ändå kul att ha gjort. Under 2021 gör jag det enklare för mig. Jag skall bara läsa böcker från två kategorier, men flera böcker från dessa två. Sedan i slutet av året kan jag bestämma om jag tyckte de förtjänade sin placering eller inte. De med kursiverad stil är de böcker jag mest troligt kommer att ge mig på.

Detta är de utmaningar jag ger mig själv. Jag hoppar över kaosutmaningen i år, för första gången sen bloggen startade. Jag tappade intresset för den under 2020 och glömde av att kolla den, så 2021 låter jag bli den.

Här är en sammanställning av de böcker jag utmanar mig själv att få läst under 2021.  

Svenska Klassiker

  1. Mina drömmars stad, Per Anders Fogelström
  2. Ondskan, Jan Guillou
  3. Jerusalem, Selma Lagerlöf
  4. Nässlorna Blomma, Harry Martinsson
  5. Utvandrarna, Vilhelm Moberg





Goodreads Choice Awards 2020

Historical Fiction:

  1. Hjärtlinjer, Brit Bennett
  2. Jane Austen society, Natalie Jenner
  3. The Book of Longings, Sue Monk Kidd
  4. De bortglömda namnens bok, Kristin Harmel
  5. The Henna Artist, Alka Joshi
  6. The Evening and the Morning, Ken Follet
  7. Långt bortom havet, Isabel Allende
  8. Magic Lessons, Alice Hoffman
  9. The Book of Lost Friends, Lisa Wingate
  10. The Pull of the Stars, Emma Donoghue

Fiction:
  1. Midnattsbiblioteket, Matt Haig
  2. Folk med Ångest, Fredrik Backman (läst)
  3. American dirt, Jeanine Cummins DNF
  4. Vår bästa tid, Kiley Reid
  5. Min mörka Vanessa, Kate Elisabeth Russel
  6. The Glass Hotel, Emily st. John MandelDNF
  7. Inte av denna världen, Yaa Gyasi
  8. The Girl with louding voice, Abi Daré
  9. Käre Edward, Ann Napolitano
  10. Big Summer, Jennifer Weiner 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar