lördag 2 januari 2021

Sämsta böckerna 2020

En lista på de sämsta böckerna under 2020. Varför inte. Ibland känner jag mig elak när jag säger att jag inte tycker om en bok. Men det är ju för att smaken är olika och man funkar inte med alla böcker. Det finns de som älskar böckerna jag inte gillar, det är väl det som är kul. Att man faktiskt får tycka olika och att det finns så mycket att välja på. 

När jag tittar på min lista inser jag att fem stycken av dem är från min Goodreads Choice awards-utmaning. Detta är alltså böcker som andra har röstat fram som de bästa böckerna utgivna 2019. Fem av de tio böcker jag läste var alltså inte för mig. Därför kommer min utmaning se lite annorlunda ut inför 2021, så kanske inte så många böcker hamnar på denna listan nästa år.

The Unhoneymooners, Christina Lauren 
Den här boken kändes bara tramsig. Jag kände ingen kemi mellan karaktärerna och de betedde sig bara illa mot varandra.

Normala människor, Sally Rooney 
Jag undrar om detta inte är årets sämsta bok. Kanske för att så många tycker om den och jag inte alls är med på det tåget. Jag fattade inte grejen alls. Två ungdomar som växer upp och beter sig illa mot varandra. Segt och tråkigt var det också.

The Deep, Rivers Salomon 
Idén till denna boken var spännande. Dels att det är skriven efter en låt som heter the deep. Sen att sjöjungfrur kommer från havande kvinnor som kastats över bort från slavskepp. Men genomförandet var katastrofalt. 
 
Five Feet apart, Rachael Lippincott 
Ännu en bok om sjuka ungdomar som blir kära. Genomförandet var ytligt och skrivet på ett sådant sätt att man fick känslan att författaren ville krama ur tårar ur läsaren. Men ändå var det svårt att engagera sig i ungdomarna som tog väldigt konstiga beslut för att det skulle hända något.

The Gilded Wolves, Roshani Chokshi 
Jag ville verkligen gilla denna boken. Dels för att den är fantastiskt vacker och för att jag verkligen trodde den var för mig. Men detta året har inte varit något bra fantasyår för mig. Inget har riktigt fastnat och verkligen inte denna. Jag fick tvinga mig att komma igenom den, när jag egentligen borde lagt undan den. Ingen bok vinner på tvångsläsning. 

Keep her Safe, K.A Tucker 
En av de bästa böckerna jag läst i år var utav denna författaren, vilket gjorde att jag ville läsa något mer av henne. Det gick inte alls bra. Jag borde kanske kollat upp boken mer innan jag gav mig på den, men denna var inget för mig.

The Girl of Fire and Thorns, Rae Carson 
Ännu en fantasybok som jag inte kom överens med i år. Den här tjejen i boken var misslyckad ända tills hon blev smal... behöver jag säga mer.

2 kommentarer:

  1. Jag läste inte så många böcker i år, men av dem jag läste stod två ut som inte i min smak, den ena var Vingar av silver av Camilla Läckberg. Normala människor har jag hemma, men har inte läst. Skall kanske skippa den då. Har du sett teveserien?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del älskar ju Normala människor, men jag är inte en av dem. Tv-serien såg jag kanske två avsnitt innan jag gav upp. Gillade inte den heller.

      Radera