torsdag 26 november 2020

The Girl of Fire and Thorns, Rae Carson

Titel
: The Girl of Fire and Thorns
Originaltitel: The Girl of Fire and Thorns
Serie: Fire an Thorns #1
Författare: Rae Carson
Utgivningsår: 2011
Förlag: HarperCollins Publishers
Sidor/tid: 12 timmar 10 minuter
Genre: Fantasy, Ungdom
Språk: Engelska

Ljudbok
Inläsare: Jennifer Ikeda

Handling:
Once a century, one person is chosen for greatness.

Elisa is the chosen one. But she has always felt powerless, useless. Now, on her sixteenth birthday, she has become the secret wife of a handsome and worldly king--a king whose country is in turmoil. A king who needs her to be the chosen one, not a failure of a princess.

And he's not the only one who seeks her. Fierce enemies, seething with dark magic, are hunting her. A daring, determined revolutionary thinks she could be his people's savior. Soon it is not just her life, but her very heart that is at stake.
Elisa could be everything to those who need her most. If the prophecy is fulfilled. If she finds the power deep within herself. If she doesn't die young. Most of the chosen do.

Mina åsikter:

Uppläsare: 3/5
Karaktärer: 2/5
Handling: 3/5
Världsbygge: 2/5
Intressant: 2/5
Mitt nöje: 2/5

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Det fanns bitar jag gillade. Som själva grundstoryn om hur en liten flicka växer med händelserna hon kastas in i efter att ha levt ett väldigt skyddat liv. Men det fanns också många saker som irriterade mig. Som fokuseringen på hennes vikt. Det hade varit en sak ifall hon lärt sig och andra att hon duger som hon är. Men nej, det var inte det man ville säga här. Hon blir inte lycklig, smart eller åtrådd förrän hon smalnar av. Så irriterande.

Eller upprepandet och malandet om hennes utvaldhet. Det hade kunnat tonats ner ett snäpp eller två. Det verkar ju faktiskt inte vara så himla märkvärdigt ändå liksom, förutom att hon har en värdefull ädelsten i magen. Det blev övertydligt och tjatigt och bromsade berättandet.

Vissa bitar av berättelsen tyckte jag var riktigt spännande, men sen tog det hela vändningar som jag inte var intresserad av. Jag kände att det fanns en ojämnhet i berättandet, som störde mig.

Precis när jag lyssnat klart på boken kände jag att den var okej ändå, men efter några dagar kommer jag bara ihåg de irriterande delarna och slutet är helt borta. Det säger ju en del. Jag kommer inte att fortsätta med nästa bok.

⭐⭐


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar