söndag 10 april 2022

Obscuritas, David Lagercrantz

Titel
: Obscuritas
Serie: Rekke och Vargas #1
Författare: David Lagercrants
Utgivningsår: 2021
Förlag: Norstedts Ljudbok
Sidor/tid: 10 timmar 12 minuter
Genre: Kriminalroman
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Gunilla Leining

Handling:
Det är sommaren 2003 och USA har just invaderat Irak. I Stockholm mördas en fotbollsdomare med ett förflutet i Afghanistan. Vildhjärnan och fotbollspappan Giuseppe Costa häktas för brottet och fallet ser solklart ut. Men Costa vägrar att erkänna mordet och polischefen beslutar att anlita professor Hans Rekke, världsledande expert på förhörstekniker. Finns det någon som kan knäcka Costa är det han.

Men ingenting blir som polisen förväntat sig. Rekke tar emot utredningsgruppen i sitt stora, flotta hus i Djursholm. Han sågar hela utredningen i en svindlande skarp uppvisning - och snart faller den ihop. Costa släpps på fri fot och polisen står plötsligt helt utan spår. Bara Micaela Vargas, den unga närpolisen från Husby, som mest på nåder tagits in i utredningen, vägrar släppa fallet. Hon försöker få tag på Rekke, som dock inte svarar på hennes kontaktförsök.

Men så möts Rekke och Vargas igen, under dramatiska omständigheter, och detta omaka par bestämmer sig för att lösa fallet som tycks alltmer gåtfullt. Det leder till CIA:s jakt på terrorister, och talibanernas krig mot musiken. Vem var fotbollsdomaren egentligen? Offer eller gärningsman?

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Först vill jag säga att jag tror den här boken nog passar bättre att läsa än att lyssna på. När jag lyssnade kände jag många gånger att jag missade övergångar, detaljer och byte av karaktär.

När någon refererar till Sherlock Holmes blir jag genast nyfiken då jag gillar det konceptet och i någon intervju sa Lagercrantz att han ville skriva om en liknande figur och det kändes som något jag ville läsa. 

Att karaktären Rekke är en Holmesliknande figur är väldigt tydligt. Har ni sett tv-serien Elementary, där Sherlock är en rikemansson och nedknarkad, spelar fiol och bor i USA? Tänk dig en liknande figur fast i Stockholm, lite äldre och spelande piano, så är du nära Rekke som karaktär. Vargas är en kvinnlig figur från förorten med kriminella element i familjen men som själv valt att bli polis. Ganska intressant kombination av karaktärer tycker jag.

Annars känns boken som en introduktion till något intressant. Jag kan inte påstå att jag tyckte kriminalfallet i denna bok var så spännande, men jag känner att det finns en hel del potential med de här karaktärerna och jag är intresserad av att läsa nästa bok i serien när den kommer ut.

Så kort sagt en helt ok kriminalroman med kul karaktärer som kan växa till något riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar