torsdag 21 april 2022

Belle, Lesley Pearse

Titel
: Belle
Serie: Belle #1
Författare: Lesley Pearse
Utgivningsår: 2011
Förlag: Storyside
Sidor/tid: 19 timmar 20 minuter
Genre: Historisk Roman, Romance
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Louise Raeder

Handling:
London 1910
Femtonåriga Belle har levt hela sitt liv på en bordell. Trots detta har hon haft en trygg och skyddad uppväxt, väl omhändertagen av sin mamma och av de många kvinnorna som arbetar där.

Men när Belle blir vittne till ett mord på en av de prostituerade förändras hela hennes tillvaro. För att Belle inte ska avslöja mördaren förs hon bort och säljs till en bordell i New Orleans.

Långsamt lär sig Belle att acceptera sitt öde, men tankarna på hemlandet lämnar henne inte, och hon bestämmer sig för att göra allt hon kan för att återvända hem. Detta blir dock svårare än hon någonsin kunde föreställa sig.

Hur ska Belle lyckas rymma från sin arbetsplats? Hur ska hon ta sig tillbaka till England? Och kommer hennes ungdomskärlek fortfarande vilja ha Belle, efter allt hon har varit med om?

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Den här boken har så många delar som jag egentligen inte tycker om. Prostitution som till viss del romantiseras, män som behandlar kvinnor illa, människohandel. Men den handlar också om saker jag uppskattar. En kvinna som är stark och smart, snälla människor som anstränger sig för att göra det rätta. Jag blir engagerad. 
Eftersom detta är en omläsning kanske det inte är svårt att förstå att jag faktiskt till viss del gillar denna boken, trots dess teman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar