söndag 17 april 2022

Cinder, Marissa Meyer

Titel
: Cinder
Serie: The Lunar Chronicles #1
Författare: Marissa Meyer
Utgivningsår: 2012
Förlag: Mix Förlag
Sidor/tid: 397 sidor
Genre: Science Fiction, Retelling, Ya
Språk: Svenska

Handling:
Människor och androider trängs på de stökiga gatorna i Nya Beijing. En dödlig pest plågar befolkningen. Från rymden övervakas de av ett hänsynslöst månfolk, som väntar på att sätta sina planer i verket. Ingen vet att Jordens öde hänger på en enda flicka...
Cinder, begåvad mekaniker till yrket, är en cyborg. Hon är en andra klassens medborgare med ett mystiskt förflutet, vars styvmamma klandrar henne för hennes styvsysters sjukdom.
Men när den snygge prins Kai kommer in i hennes liv upptäcker hon plötsligt att hon hamnat mitt i en intergalaktisk kamp och dragits in i en förbjuden attraktion.
Cinder slits mellan plikt och frihet, lojalitet och förräderi, och tvingas nu att gräva fram hemligheter om sitt förflutna om hennes värld ska ha någon framtid.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Vad jag minns så älskade jag den här boken första gången jag läste den, men nu när jag läser den igen har den tappat lite av den första kärleken jag hade för den. Men jag måste ge den att den är skrämmande lik tiden vi lever i just nu. Den beskriver en pandemi som tar död på människor världen över med allt vad det innebär med karantäner, forskning och sökande efter ett botemedel. Möten via länk, typ zoom och teams och ett krigshot där en regent vill ta över världen och manipulerar informationsflödet. Väldigt aktuell alltså. Nu har vi kanske inte riktigt de robotar och cyborger som också beskrivs i boken, men ändå.

Hela boken känns som en upptrappning till en story som avslutas väldigt abrupt. Vad jag kommer ihåg, vilket inte är så mycket, fortsätter inte bok två där denna slutar. Men det var så längesedan jag läste de här böckerna så detaljerna är lite luddiga. Det är ju också därför jag gör en omläsning, så att jag skall kunna komma in i storyn och avsluta den här serien.

Kul läsning ändå och det är ganska lätt att komma igenom sidorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar