söndag 2 januari 2022

Sammanfattning December

Lästa böcker i December: 8 st. + 2 noveller

  • Nyckeln till frihet (Vårbedrift), Stephen King
  • Stand by me (Höstgärning), Stephen King
  • Snöblind, Ragnar Jónasson
  • Hench, Natalie Zina Walschots
  • Sista Riket, Brandon Sanderson (omläsning)
  • Cytonic, Brandon Sanderson
  • By your side, Kasie West (omläsning)
  • The Inheritance Games, Jennifer Lynn Barnes
  • Frost Blood, Elly Blake
  • Harry Potter and the Philosopher's stone, J. K Rowling (omläsning)
  • Bortom Horisonten, Jojo Moyes (DNF ca 30 %)
  • Julegrisen, R.K Rowling (DNF)

Månadens utmaningsböcker:
Goodreadsutmaning: 68/52 
Goodreads Choice Awards 2020:
    Best Fiction
  • Midnattsbiblioteket, Matt Haig
  • Folk med Ångest, Fredrik Backman (läst innan)
  • American dirt, Jeanine Cummins DNF
  • Vår bästa tid, Kiley Reid
  • Min mörka Vanessa, Kate Elisabeth Russel
  • The Glass Hotel, Emily st. John Mandel DNF
  • Inte av denna världen, Yaa Gyasi
  • The Girl with louding voice, Abi Daré
  • Käre Edward, Ann Napolitano
  • Big Summer, Jennifer Weiner 
    Best Historical Fiction
  • Hjärtlinjer, Brit Bennett
  • Jane Austen society, Natalie Jenner
  • The Book of Longings, Sue Monk Kidd
  • De bortglömda namnens bok, Kristin Harmel
  • The Henna Artist, Alka Joshi
  • The Evening and the Morning, Ken Follet
  • Långt bortom havet, Isabel Allende
  • Magic Lessons, Alice Hoffman
  • The Book of Lost Friends, Lisa Wingate
  • The Pull of the Stars, Emma Donoghue

    Svenska Klassiker
  • Mina drömmars stad, Per Anders Fogelström
  • Ondskan, Jan Guillou
  • Jerusalem, Selma Lagerlöf
  • Nässlorna Blomma, Harry Martinsson
  • Utvandrarna, Vilhelm Moberg

Kommentar:
Sista sammanfattningen i år. Det blev lite mer läst i december än vad det blev i november. En del rolig läsning blev det, en del besvikelser och även en del kära återseenden. Dessutom passade jag på att DNFa det som jag inte fastnade för på en gång.

Den största besvikelsen var Cytonic som tog en helt annan väg än vad jag hoppats på. Den var inte dålig, men inte heller så bra som jag hoppats. Hench var väl inte heller riktigt vad jag hade hoppats på med sina antihjältar.

The Inheritance Games och Frost Blood blev däremot trevliga överraskningar som kickade igång läsviljan ordentligt. Underhållning för mig helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar