lördag 6 maj 2017

Mistborn. Sista Riket, Brandon Sanderson

Titel: Mistborn. Sista Riket
Originaltitel: Mistborn
Serie: Mistborn #1
Författare: Brandon Sanderson
Utgivningsår: 2006
Förlag: Modernista
Sidor/tid: 739
Genre: Fantasy
Språk: Svenska




Handling:
I tusen år har aska fallit från himlen, inga blommor har blommat och täta dimmor har gjort nattens mörker fruktat. Den evige och odödlige Överstehärskaren och aristokratin styr och vanligt folk är dömda att leva i underkastelse och slaveri.
Men mitt i all hopplöshet dyker Kelsier upp, en överlevare från de hålor dit Överstehärskaren skickar de dödsdömda. Kelsier har allomantiska förmågor - magiska styrkor som nästan bara aristokratin besitter - och en plan om hämnd och frigörelse.
Samtidigt stryker Vin, en ung tjej som är medlem i ett tjuvgäng, runt på gatorna i huvudstaden. Även hon är allomantiker - men vet inte själv om det förrän Kelsier drar in henne i sina planer.
För att Keslier och Vin ska lyckas störta Sista riket är det mycket som måste gå i lås. Inte minst måste Vin lära sig att bemästra sina allomantiska krafter... (Bokus)


Mina tankar:
Brandon Sanderson är född 1975 och har skrivit en mängd böcker vilket man kan läsa om på hans hemsida. På svenska har Modernista börjat ge ut hans mest kända triologi Mistborn. När jag kikat runt på olika omdömen av hans böcker verkar de hålla en ganska hög kvalitet, vilket gör mig väldigt glad eftersom jag kan se fram emot många timmars underbar läsning. För kort sagt var den här boken helt perfekt för mig. Det är faktiskt så att jag inte har tid att skriva en recension eftersom jag måste ge mig på nästa bok. Men å andra sidan är boken så bra att jag måste rekommendera den!

Om jag har förstått rätt är den här boken första boken i en triologi, men det finns en fortsättning på den ändå. Det är en då en ny historia längre fram i tiden fast i samma värld och kallas då Mistborn - Alloy Era series.

För mig tog det ett tag att komma in i boken, det är en ganska avancerad värld som byggs upp. Det är mycket politik, allomantin skall förklaras och historik till varför det ser ut som det gör i världen. Men när jag väl fått kläm på vilka huvudkaraktärerna är och lär känna dem, då går det inte att släppa taget. Jag tycker nästan storyn påminner lite om Leigh Bardugos Högt Spel, men mycket bättre och med mer tyngd i. Här skall genomföras en kupp av ett tjuvgäng, där en illa behandlad tjej som övergivits av sin bror får ta stor plats i gruppen. Precis som i högt spel, men med så mycket bättre karaktärer, handling och genomförande. Karaktärerna här är lätta att fastna för, trots att de är långt ifrån perfekta. Relationerna är verkliga, rädslan för den grymma övermakten hjärtskärande och kämparandan hos de få rebellerna hoppingivande.

Summering: Kan mycket väl bli årets favoritbok!

Omläsning 11 december 2021: Precis som första gången jag läste boken tog det ett tag att komma in i den. Jag kan inte förstå att jag har glömt så mycket av handlingen, men är också tacksam för då kan jag se handlingen som om det var första gången jag läste. Men boken är fortfarande fantastiskt bra. Jag älskar vänskapen och lojaliteten bland huvudkaraktärerna. Jag älskar Vin och hennes kamp med sig själv och sin omgivning. Fantastisk historia i en väl uppbyggd värld.

Rekommenderas till:

Om man vill läsa en riktigt bra spännande bok.


Betyg: 5/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar