söndag 9 januari 2022

Året 2021s DNF-Böcker

I år har jag fler DNF (did not finish) böcker än vanligt. En del böcker tyckte jag helt enkelt inte om, medans andra böcker var jag helt enkelt inte på humör för just då. Andra böcker borde jag ha avslutat istället för att läsa klart, men de hamnar i ett annat inlägg.


Black Sun, Rebecca Roanhorse 
Den här boken såg jag överallt ett tag. Alla verkade tycka den var jättebra och jag blev nyfiken. Men jag kunde inte komma in i den, jag blev inte intresserad alls utan det gick bara trögt varje gång jag försökte lyssna på den. Det var helt enkelt bättre att lägga undan denna och välja något annat.




Pärlan som sprängde sitt skal, Nadia Hashimi
Den här boken verkade intressant på sitt sätt, men för jobbig att ta till sig. Jag läser ju helst som verklighetsflykt och den här kändes alldeles för verklig. Jag klarade helt enkelt inte av att fortsätta.






The Glass Hotel, Emily St. John Mandel 70% 
The Glass Hotel tyckte faktiskt var tråkig, jag borde inte ha fortsatt så långt som jag gjorde. Den gav mig ingenting, handlade inte om så mycket och kändes som våt kvävande dimma.







Amerikansk Jord, Jeanine Cummins
Amerikansk jord är säkert heller inte en dålig bok, men jag klarade inte av att läsa denna heller. Boken börjar med att ett barn i Mexiko gömmer sig när en kartell kommer till en familjetillställning och helt kallt mejar ner allihop. Sedan forsätter den med hur de i rädsla flyr från allt de känner till. Jag kom inte långt, men boken gjorde mig uppgiven och skickade mig rätt in i en lässvacka.

 
Mansfield Park, Jane Austen 
Denna boken vill jag ha läst någon gång, eftersom mitt mål är att läsa alla Austens böcker. Jag tog upp den här på måfå i somras och läste lite, sedan glömdes den bort och den togs inte upp igen. Jag behöver vara på rätt humör för att läsa Austen och jag gillade det jag läste så den kommer väl bli läst så småningom.




Skam, Robert Warholm 
Jag gav inte denna boken en chans faktiskt. Efter att ha läst böcker som gjort att jag hamnat i en kraftig lässvacka skrollade jag igenom bokhyllan i min ljudbokstjänst och såg denna och började lyssna på den. Det var inte rätt val just då, vilket jag insåg ganska snart och avbröt. Jag kan definitivt tänka mig att ta upp den en annan dag.



An extraordinary union, Alyssa Cole 25%
Konceptet till denna boken gillade jag. En svart kvinna som agerar spion under slavtiden. Den började riktigt bra och var spännande ända tills det dök upp en vit man som hon ena stunden trodde skulle våldta henne, för att i nästa stund vara förälskad och bli upphetsad av när han tryckte sig mot henne. Det blev alltså någon typ av romance som jag inte alls var intresserad av alls, vilket innebar att denna också blev avslutad i förtid.


A Dark Inheritance, Chris D'Lacey 50%
Denna boken var förvirrande och tråkig och verkade ha alternativa verkligheter och jag blev bara trött och orkade inte avsluta den fast den var kort och jag nästan lyckades ta mig halvvägs genom boken.






Bortom Horisonten, Jojo Moyes
Den här boken handlar om kvinnor i Australien som gift sig med militärer som varit i landet under kriget och den kunde inte fånga mig alls. Det gick trögt att lyssna och jag var inte intresserad av kvinnornas öden. Flera av dem var ganska odrägliga och jag kunde inte förstå varför de gift sig med första bästa man i uniform, de verkade ju knappt ha känt varandra. Så ca 30 % in blev det inte ens ett medvetet val utan jag bara gled in i en annan bok istället och tog aldrig upp denna igen.

Julegrisen, J.K. Rowling
Jag vet inte riktigt vad det var med språket i den här boken, men jag klarade inte riktigt av det. Det blev inget flyt i läsningen och jag kunde inte komma in i berättelsen. Så jag gav helt enkelt upp till slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar