söndag 26 december 2021

Snöblind, Ragnar Jónasson

Titel
: Snöblind
Serie: Det mörka Island #1
Författare: Ragnar Jónasson
Utgivningsår: 2021 (2010)
Förlag: Modernista
Sidor/tid: 9 timmar 36 minuter
Genre: Kriminalroman
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Viktor Åkerblom

Handling:
I en isolerad fiskeby på norra Island, en ödslig trakt där ingen låser sina dörrar, upptäcks en ung kvinna halvnaken i snön, blödande och medvetslös. Samtidigt har en äldre, uppburen författare fallit till sin död.
Ari Thór - nybliven polis på sin första postering, långt från flickvännen i Reykjavik - dras rakt in i hjärtat av det lilla samhället. Ett samhälle där det blir allt mer uppenbart att det inte går att lita på en enda människa. Där hemligheter och lögner har blivit ett sätt att leva.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Kan det vara den bästa vinterläsningen just nu? Inte den härligt, glada fluffiga vintern med gnistrande snö, rosiga kinder och glada barnröster från pulkabackarna. Utan här är det dystert mörker, en klaustrofobisk småstad och isolerande snö som viner utanför fönstret och stänger ute all kontakt med omvärden.

Jag uppskattade verkligen den här boken. Stämningsfull utan att bli för mörk och dyster. Författaren målar verkligen upp ett litet samhälle som låter vänligt och gemytligt, men samtidigt verkar ruva på en hel del under ytan. Det är intressant att den utspelar sig på Island, jag vet inte om jag läst någon bok förut, där handlingen är förlagd dit. Men jag gillar det och blir sugen på fler.

Det är många karaktärer som ibland blir svåra att hålla isär, men ju längre in i boken jag kommer, desto bättre koll får jag. Det är också spännande att få följa en nyexad polis på ett nytt ställe, där han inte är en i gänget och gärna vill bevisa att han duger. Här är det inte en gammal sur polis som man läst om så många gånger förr utan en ny fräsch som inte har den erfarenhet som kanske krävs när det börjar hända allvarliga saker i byn som det aldrig händer något. Sen klaras inte alla trådar upp, så jag undrar om de dyker upp i efterkommande böcker eller om de förblir lösa, lite nyfiken blir jag.  

Hade andra boken funnits som ljudbok hade jag gett mig på den på en gång. Nu finns den bara som e-bok och jag debatterar med mig själv om jag skall läsa den eller köpa ett fysiskt exemplar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar