onsdag 3 februari 2021

Sammanfattning Januari

Lästa böcker i Januari: 7 st. 


Månadens utmaningsböcker:


Goodreadsutmaning: 7/52 

Goodreads Choice Awards 2020:
    Best Fiction
  • Midnattsbiblioteket, Matt Haig
  • Folk med Ångest, Fredrik Backman (läst)
  • American dirt, Jeanine Cummins
  • Vår bästa tid, Kiley Reid
  • Min mörka Vanessa, Kate Elisabeth Russel
  • The Glass Hotel, Emily st. John Mandel
  • Inte av denna världen, Yaa Gyasi
  • The Girl with louding voice, Abi Daré
  • Käre Edward, Ann Napolitano
  • Big Summer, Jennifer Weiner 
    Best Historical Fiction
  • Hjärtlinjer, Brit Bennett
  • Jane Austen society, Natalie Jenner
  • The Book of Longings, Sue Monk Kidd
  • De bortglömda namnens bok, Kristin Harmel
  • The Henna Artist, Alka Joshi
  • The Evening and the Morning, Ken Follet
  • Långt bortom havet, Isabel Allende
  • Magic Lessons, Alice Hoffman
  • The Book of Lost Friends, Lisa Wingate
  • The Pull of the Stars, Emma Donoghue

    Svenska Klassiker
  • Mina drömmars stad, Per Anders Fogelström
  • Ondskan, Jan Guillou
  • Jerusalem, Selma Lagerlöf
  • Nässlorna Blomma, Harry Martinsson
  • Utvandrarna, Vilhelm Moberg

Kommentar:
Månaden började starkt, men i och med högstadiets distansundervisning och hela familjen hemma, saktade läsningstiden ner dramatiskt. Ändå blev sju böcker lästa och mina utmaningar är påbörjade. 

Bästa boken denna månaden var dock inte en utmaningsbok utan en bok som jag väntat på med höga förväntningar. Det var med glädje jag upptäckte att Stöld av Ann-Helén Laestadius infriade dessa förväntningar med råge. Jag blev helt indragen i en värld som inte ligger så långt från min, men som jag har väldigt lite kunskap och inblick i. Historien var gripande, spännande och gav mig mer än jag hoppats på. Årets hittills bästa bok, vilket kanske inte säger så mycket än. Men jag tror den kan ligga kvar i toppskiktet hela året. Så kul att ha läst den här.

Lite besviken blev jag på Midnattsbiblioteket av Matt Haig, boken var inte dålig, bara inte så bra som den hypats upp att bli. Den byggde på en kul idé där huvudkaraktären får pröva olika liv, baserade på vilka andra val hon kunde ha gjort i livet. Men jag fastnade inte riktigt. Men jag vill pröva fler böcker av samme författare då han verkar ha intressanta historier att berätta.

Sämst denna månaden var Mistletoe & Mr Right. Den utspelar sig i Alaska och har inga sexscener, det är väl det mest positiva jag har att säga om boken. Den var inte så dålig att jag slutade läsa, men lite för seg och ytlig för att jag skulle fastna för den. 

Jag måste bara kort nämna boken Ondskan också, som är fruktansvärd på många sätt, men som ändå är så läsvärd. Där huvudkaraktärens Eriks tankar är så intressanta att följa och på en konstigt sätt ger hopp i en spiral av brutalt våld och maktmissbruk.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar