måndag 1 februari 2021

Stöld, Ann-Helén Laestadius

Titel
: Stöld
Serie: -
Författare: Ann-Helén Laestadius
Utgivningsår: 2021
Förlag: Romanus & Selling
Sidor/tid: 13 timmar 11 minuter
Genre: Roman
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Katharina Cohen

Handling:
Som nioåring blir renskötardottern Elsa vittne till hur en man dödar en av hennes renar. Hon hotas till tystnad och blir smärtsamt medveten om att hennes ursprung väcker ett glödande hat.

"Stöld" är en vild och vacker jojk till renskötarlivet, men också en spännande roman om en sällan skildrad verklighet i norr. Där renar tjuvjagas och dödas brutalt och polisen inte utreder brotten. Där spänningarna mellan samer och andra bybor förgiftar generationer.

Hotet mot Elsa förändrar henne för alltid och genom åren bär hon med sig ett lent renöra som en ständig påminnelse. Familjen och släkten kämpar för rättvisa men i det tysta växer en desperation.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Jag har sett fram emot den här boken och tog tag i den direkt när den kom ut. Efter bara två dagar var den färdiglyssnad. Det senaste har jag insett att jag gillar berättelser om starka tjejer/kvinnor i någon form av utsatthet och där naturen spelar en stor roll. Exempel är Himmel över Alaska av Jojo Moyes eller Där kräftorna sjunger av Delia Owens. 

Den här boken är en sådan berättelse. Vi har Elsa som växer upp med en rädsla efter en traumatisk upplevelse i ett samhälle där det finns en uttalad och påtaglig fientlighet mot samer, men hon vågar ändå stå upp för det hon anser är rätt. Allt utspelar sig i en liten by i norra Sverige, med naturen som en viktig komponent.

Jag måste säga att jag skäms för att jag vet så lite om vad som händer i norra Sverige. Medvetenheten sträcker sig knappt norr om Stockholm och om Samer vet jag i stort sett ingenting, vilket är väldigt konstigt när man tänker på det. Då blir det extra intressant att läsa den här boken. Det är en fantastisk berättelse i sig, men den ger mig också en inblick i en annan värld som egentligen inte är så långt bort. Den glimtar också på en historia utanför boken som jag skulle vilja läsa och veta mer om. Renskötares och Samernas liv och historia.  

En mycket bra bok som jag blev helt fast i från början till slut. En sån där berättelse som inte går att lägga ifrån sig och när den sedan är slut, blir det väldigt tomt. Jag är så väldigt glad att jag läste den här.

2 kommentarer: