onsdag 10 februari 2021

Långt bortom havet, Isabel Allende

Titel
:Långt bortom havet
Serie: -
Författare: Isabel Allende 
Utgivningsår: 2019
Förlag: Norstedts ljudbok
Sidor/tid: 13 timmar 57 minuter
Genre: Historisk Roman
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Cecilia Nilsson

Handling:
Poeten Pablo Neruda var chilensk konsul i Paris på 30-talet och fick efter Francos seger i det spanska inbördeskriget i uppdrag att arrangera en flyktingtransport så att 2 200 spanska flyktingar kunde få en fristad i Chile 1939. "Mitt vackraste poem", förklarade Neruda senare i livet, "som ingen kunde sudda ut."

En av dessa tusentals spanska flyktingar som i Allendes roman stiger i land i Valparaiso är Roser, en gravid ung änka och pianist. Roser tvingas ingå ett konvenansäktenskap med sin avlidne makes bror för att kunna invandra till Chile. Hennes nye make, Victor Dalmau, är en ung medicinstuderande som varit fältläkare i det blodiga inbördeskriget och under den tiden utvecklat en speciell operationsmetod, som han så småningom ska bli berömd för.

Detta omaka par inleder tillsammans med Victors föräldrar ett nytt liv i Chile med allt vad det innebär av flyktingens umbäranden och prövningar, ständigt i förhoppning om att kunna återvända till Spanien, men drömmen om ett hem och ett hemland utvecklas till något annat än det de från början trott när deras barn föds och en ny generation i familjen Dalmau växer upp.


Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Långt bortom havet är en del i de utmaningar jag har gett mig själv år 2021. Boken hamnade på plats sju i Goodreads Choice awards för 2020 i kategorin Best Historical Fiction och meningen är att jag under året skall läsa fem stycken böcker ur denna kategori. Den här boken blev ingen favorit för mig, tyvärr.

Det jag har mest svårt för är att Allende skriver om en handling, där jag inte själv får vara med. Jag får betrakta ett liv utifrån och historien dras snabbt igenom. Vad som händer matas på i rasande fart och med ett distanstagande som jag har svårt för. Jag vill vara med, uppleva och känna det karaktärerna känner. Jag vill få en närmare kontakt med karaktärerna och en djupare inblick i de historiska ögonblicken som de är med om. Som det är nu är jag ganska likgiltig inför det mesta.

Fast jag måste erkänna att de historiska aspekten av berättelsen är intressanta, då jag får reda på historia som jag inte har så mycket koll på. Det börjar i Spanien med Franco, hur man flydde därifrån via ett fartyg, som faktiskt verkar ha tagit flyktingar till Sydamerika på riktigt, och tillslut hamnar vi i Chile. Tidspannet sträcker sig från strax innan andra världskriget fram till 1990-talet om jag förstod rätt. 

Jag har växt upp med klasskamrater och kompisar som flytt från Chile med sina familjer under 80-talet. Att få läsa vad som hänt historiskt i Chile var därför väldigt intressant och jag kan få en bredare bild av vad de har i bagaget. Så även om jag inte tyckte så särskilt mycket om den fiktiva handlingen i den här boken, var de historiska bitarna ibland så intressanta att jag inte ville sluta lyssna. 

Sammanfattningsvis fick jag med mig en hel del ifrån boken även om det inte riktigt blev den upplevelsen jag hade hoppats på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar