fredag 8 januari 2021

Midnattsbiblioteket, Matt Haig

Titel
: Midnattsbiblioteket
Serie: -
Författare: Matt Haig
Utgivningsår: 2020
Förlag: Polaris Ljudbok
Sidor/tid: 8 timmar 43 minuter
Genre: Urban fantasy?
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Nina Zanjani

Handling:
Någonstans mellan liv och död finns ett bibliotek.

När Nora Seed hamnar i Midnattsbiblioteket får hon en ny chans att göra om saker i sitt liv. Ett liv som hittills varit fyllt av besvikelser. Det känns som om Nora har svikit alla i sin närhet, inklusive sig själv. Men nu ska det bli ändring på det. Böckerna i Midnattsbiblioteket får Nora att leva om sitt liv. Med lite hjälp från en gammal vän kan hon ta bort alla händelser hon ångrat i jakten på sitt perfekta liv. Men det blir inte alltid som hon drömt om utan hennes val försätter henne, och själva Midnattsbiblioteket, i fara.
Innan tiden rinner ut för Nora måste hon hitta svaret på frågan: Vilket är det bästa sättet att få ett lyckligt liv?

Lite tankar om boken:
Den här författaren har jag sett lite överallt och många verkar positiva till hans böcker. Då är det klart att man blir nyfiken. Jag har haft flera av hans böcker på min att-läsa-lista men aldrig kommit till skott. Men nu när denna boken blev en del av min Goodreads Choice awards 2020-utmaning, var det den första boken jag gav mig på.

Idén till boken är ju riktigt spännande. Tanken på att varje beslut man tar eller inte tar, bidrar till hur livet ser ut. Att det hade kunnat se ut på så många olika andra sätt och att det hade gått att tjuvkika på de andra liven är ju en spännande tanke.

Jag har lite svårt att få riktig kontakt med Nora, vilket gör att ibland blir det lite segt då jag inte riktigt engagerar mig i hur det går för henne. Men vissa liv som hon tjuvkikar in i är riktigt intressanta och jag hade gärna sett mer. 

Filosofi är inte riktigt min grej, men här finns det mycket. Jag förstår att det kan behövas för historien, men jag tycker mest det blir dravel som drar ut på tiden. Skulle man tvärtemot vara intresserad av filosofiska frågor kan det här säkert vara riktigt intressant.

Det finns en sensmoral om förnöjsamhet och man kan ju bara önska att det var så här "lätt", som det verkar i boken, att komma tillrätta med psykisk ohälsa. Men man kan förlåta detta ändå, då det blir till en bra historia som ändå gör något med en när man läser den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar