torsdag 28 januari 2021

Ondskan, Jan Guillou

Titel
: Ondskan
Serie: -
Författare: Jan Guillou 
Utgivningsår: 1981
Förlag: Piratförlaget Ljudbok
Sidor/tid: 10 timmar 52 minuter
Genre: Uppväxtskildring
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Jan Guillou

Handling:
Erik är van att få stryk. Hans farsa slår honom varje dag. I plugget är Erik ledare för ett gäng som begår brott. När gänget åker fast måste Erik börja i internatskolan Stjärnsberg. Och här är våldet värre än hemma, mycket värre. Ondskan är en fruktansvärd bok om våld och grymhet. 


Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
En bok om våld och människors dåliga hanterande av makt. Lite som Flugornas Herre på en internatskola. Boken är fruktansvärd, så till den grad att jag emellanåt måste ta en paus för att inte tappa hoppet på människan helt. För det hemska är att det här inte är en helt uppdiktad värld. Det finns faktiskt människor som förespråkar våld och anser sig ha rätten att använda sig av det också. 

Men det som ändå känns hoppfullt när jag läser är Erik. En karaktär som lever under förhållanden som lätt kan öka på spiralen av våld. Att se hur han tänker, de val han gör och styrkan i att våga vara annorlunda gör detta till en läsning som är väl värd varje sekund.

Man skulle lätt kunna ha långa diskussioner om den här boken och jag önskar att någon i min närhet läst den samtidigt, just för att få prata om det grymma, men även den styrkan som boken representerar. Denna boken gav mig en väldigt stark läsupplevelse.

Måste bara tillägga att Jan Guillou som läste in boken ibland lät rätt uttråkad, var det ett aktivt val eller var han det tro? :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar