tisdag 12 januari 2021

Hjärtlinjer, Brit Bennet

Titel
: Hjärtlinjer
Serie: -
Författare: Brit Bennett
Utgivningsår: 2020
Förlag: Albert Bonniers förlag Ljudbok
Sidor/tid: 10 timmar 58 minuter
Genre: Historisk roman
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Astrid Assefa

Handling:
Som tonåringar rymmer tvillingsystrarna Desiree och Stella Vignes till New Orleans. Där inser Stella för första gången att hennes hud är så ljus att andra människor kan ta henne för vit. Så snart hon upptäckt kraften i den förklädnaden finns ingen återvändo.

Tjugo år senare lär två unga kvinnor känna varandra i 80-talets Los Angeles. På ytan har de inte mycket gemensamt, men de delar samma rötter.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Den här bokens story är ganska bra. I början fångas intresset för att sedan svalna, för att sedan efter halva boken dra mig tillbaka och sedan sluta på ett otillfredsställande sätt. Den går aldrig riktigt in på djupet utan blir ganska ytlig och dessutom följer andra trådar som inte ger mig så mycket som läsare. Jag känner aldrig riktigt att jag lär känna karaktärerna utan här är det mer handlingen som står i fokus.

Jag har dessutom svårt för tidshoppen i den här boken. Jag hänger inte riktigt med, det kan ha att göra med att jag lyssnar på boken och inte fysiskt läser den. Men för mig haltar tempot när historien helt plötsligt gör ett långt hopp in i framtiden, som för mig känns ologiskt. Emellanåt hoppar den tillbaka i tiden utan att jag hängde med där heller. 

Jag hade inte så höga förhoppningar på den här boken och den gav mig varken mer eller mindre än vad jag hoppats på. Det var inget jag var sugen på att återvända till när jag lagt ifrån mig boken, men var heller inte långtråkig när jag lyssnade. 

Det som var givande och ändå gav mig lite att tänka på är de former av rasism som karaktärerna upplever. Hur människor klassar varandra utifrån utseende och ursprung är skrämmande, men så viktigt att reflektera över, särskilt för någon som levt och lever oerhört skyddat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar