onsdag 18 november 2020

Selfies, Jussi Adler-Olsen

Titel
: Selfies
Originaltitel: Selfies
Serie: Avdelning Q #7
Författare: Jussi Adler-Olsen
Utgivningsår: 2014
Förlag: Bonnier Audio 
Sidor/tid: 17 timmar 57 minuter
Genre: kriminalroman
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Stefan Sauk

Handling:
Det har kommit ledningen till känna att uppklarningsstatistiken för Avdelning Q ligger långt under det förväntade. Utan Roses hjälp måste de tre återstående medlemmarna – den karismatiske ledaren Carl Mørck, mystiske Assad och det senaste tillskottet Gordon – kämpa för att övertyga dem om att de ska få fortsätta sitt arbete. Samtidigt hittas en äldre kvinna mördad i Kongens Have och en galen bilist har inlett en dödlig jakt på unga kvinnor, medan nya brott planeras på en helt annan plats. Har händelserna ingenting med varandra att göra, eller finns ett samband begravt någonstans?
Avdelning Q håller som vanligt till i Köpenhamnspolisens källarrum, men står nu inför stora utmaningar. Dels vad gäller arbetet, men också på det personliga planet. Gruppens sammanhållande länk Rose har nämligen sjunkit ner i en psykos vars trådar leder långt tillbaka in ett mörkt förflutet. Ett förflutet där ett grymt brott kan ha begåtts.


Mina åsikter:
Uppläsare: 4/5
Karaktärer: 3/5
Handling: 2/5
Världsbygge: 3/5
Intressant: 2/5
Mitt nöje: 2/5

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Antingen är jag inte riktigt på humör, eller så är inte denna boken så bra som jag hoppats. Det är nog första boken i serien som jag tycker är lite seg och tråkig. Assad får inte den plats som han förtjänar här. Det är ju han jag gillar och som sätter färg på den här serien. För lite Assad och ganska tråkigt och rörigt kriminalfall som jag faktiskt inte bryr mig så mycket om alls. 

Rose är ju en annan färgstark personlighet, som jag inte gillade från början men som växt hos mig. I denna boken är hon helt utflippad och det tycker jag inte heller är så roligt. 

Tyvärr, Tyvärr... men så är det ibland. Funderade ett kort ögonblick på att skjuta på nästa del i serien ett bra tag framöver, tills jag upptäckte att den handlar om just Assad. Så, så långt uppskjuten blir den nog inte.

⭐⭐

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar