lördag 2 november 2019

Räddaren i nöden, J.D Salinger

Titel: Räddaren i nöden
Originaltitel: The Catcher in the Rye
Serie: -
Författare: J.D Salinger
Utgivningsår: 1951
Förlag: Bonnier Pocket
Sidor/tid: 240 sidor
Genre: klassiker
Språk: Svenska


Handling:
Holden Caufield är 16 år och tycker livet är för jävligt. men ibland också så vackert att man kan dö. Han har just blivit relegerad från skolan och ska möta sina föräldrar i New York. Istället dyker han in i Manhattans storstadsdjungel för att under några hektiska dygn leva som en vuxen. Han hinner gå på nattklubbar, möta före detta flickvänner, misslyckas kapitalt med ett hotelläventyr med en call girl innan familjen obevekligt åter sluter sig kring honom.

J.D. Salinger har med Räddaren i nöden gett en tidlös skildring av ungdomens revolt mot den förstelnade vuxenvärlden. En fräck, rolig och desperat insiktsfull roman som blivit kultbok sen den kom ut i början av 50-talet.

Mina tankar:
Den här boken var väldigt lättläst, vilket jag inte trott. Även om Holden är rätt less på allting blir inte läsningen alltför tung utan man är lite nyfiken på vad han skall ta sig till härnäst.

När jag började läsa boken tyckte jag mig känna igen skrivsättet och det låg hela tiden och gnagde tills jag kom på vad det påminde mig om. Har du läst barnböckerna om Snurran av Eva Bergström? Där har du lite samma attityd och skrivsätt som Holden när han berättar. Kan det vara så att hon lånat lite eller är det bara en slump. För mig var det väldigt tydlig koppling. Någon annan som känt samma sak?

Iallafall... Holden som är huvudkaraktär tycker i stort sett alla utom hans lillasyster är idioter, ingen kan göra rätt. Men att han själv inte är så himla rolig tänker han inte så mycket på. Det blir ganska tröttsamt tillslut. Tyvärr tar boken slut rätt abrubt och man får inte riktigt veta hur det går. Att den är såpass känd kan jag inte riktigt förstå, det har väl skrivits hyllmeter med böcker om ungdomar som mår dåligt, vad gör att denna sticker ut? Inte vet jag. Inte förstår jag heller varför han hamnar där han hamnar. Behöver man spärras in för att man inte mår bra? Och så dåligt mår han väl ändå inte? Eller? 

Räddaren i nöden är lättläst men smått deprimerande. 

Betyg: 3/5




Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar