lördag 5 mars 2016

The Duff, Kody Keplinger



Titel: The Duff
Originaltitel: The Duff
Författare: Kody Keplinger
Utgivningsår: 2010
Förlag: 
Sidor/tid: 277
Genre: YA,
Språk: Engelska

Handling i korthet:
Bianca är 17 år, hon är cynisk och lojal. Hon har inte mycket till övers för jämnåriga som säger att de älskar någon och hon är definitivt för smart för att gå på charmen hos skolans snyggaste kille Wesley. Hon hatar honom och när han kallar henne "The Duff" (designated ugly fat friend) häller hon sin Cola över honom.

Mina tankar:
Den här boken var perfekt för mig just nu. Lättläst, lite sliskigt, romantisk, sorglig och full med tonårsdrama. Jag plockade upp den på biblioteket av en händelse och hade inte så höga förväntningar alls och ibland är det det allra bästa. Jag läste ut den på två dagar.

Den är inte djup eller speciell på något sätt, men jag blev helt fast. Tänk dig en typisk amerikansk high schoolfilm, (vilken denna också blivit) så kommer du nära känslan i boken. Bianca som är huvudpersonen fastnade jag för på en gång när hon sätt i baren och var uttråkad när hennes vänner var på dansgolvet. Hon vann över mig fullständigt, när hon skällde ut den kaxige översittaren Wesley och hällde sin Cola över honom i ren och skär ilska.

Själva begreppet Duff tycker jag är gräsligt och har svårt att förstå hur man behandlar varandra och placerar varandra i olika fack. Istället för att försöka ha respekt och förståelse för varandra. Men det är en kärleksfullt skriven bok, med karaktärer som engagerar och är mänskliga. Jag blev helt och fullt underhållen och är mycket nöjd över läsningen.

Rekommenderas till:
De som önskar en lättläst bok i high school miljö, med karaktärer man fastnar för.

Betyg: 4/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar