onsdag 2 mars 2016

Rött uppror, Pierce Brown

Lyssnat på Storytel


Titel: Rött uppror
Originaltitel: Red Rising
Författare: Pierce Brown
Utgivningsår: 2014
Förlag: Norstedts
Sidor/Tid: 382/ 15:08
Genre: Dystopi, science fiction
Språk: Svenska

Handling i korthet:
I en framtid där människor befolkar mer än jorden är folket indelat i färger i en hierarki där röda är lägst och guld är högst. Guld behandlar alla med sämre färg som de vill. I den här världen kommer en röd, en underdog, att infiltrera guld och kämpa för ett bättre liv.

Mina tankar:
Den här boken var en salig blandning av berättelser jag känner igen. Tänk dig en korsning av Hungerspelen (Suzanne Collins), Endgame (James Fray) Flugornas Herre (William Golding) och Enders spel (Orson Scott Card). Den är full av samhällskritik, dåligt språk och depraverade människor. Dystopi där Hungerspelen känns gullig i jämförelse.

Råheten i hur människorna behandlar varandra i sin strävan efter makt får mig att känna samma avsmak som jag fick av "Flugornas Herre". Förnedring och våldsamheter och attityder får mig att må dåligt. Men... Trots att jag känner att det blir för mycket emellanåt kan jag inte låta bli att fortsätta. Historien är spännande, lite oförutsägbar och fängslande och huvudpersonen Darrow är trots allt en någorlunda sympatisk person. Jag förstår hans driv och han har en liten mjukare sida som gör att man får kontakt.

Boken börjar lite försiktigt med Darrow som växer upp inuti planeten mars som röd gruvarbetare. De röda är förtryckta och manipulerade av de guldiga. Darrow är ändå ganska nöjd med sitt liv, men när allt tas ifrån honom ökar farten i boken och det är så otroligt spännande. Det är många namn att hålla reda på, vilket är smått förvirrande, men det är ändå Darrow som hela tiden är centrum i historien. Han får gå i en prestigefylld skola för gyllene, men de sitter INTE vid skolbänken och pluggar. Mer vill jag inte säga.

Hade jag inte kännt en sådan avsmak för beteendet som beskrivs emellanåt och råheten i attityder och språk hade det varit en fempoängare.

Rekommenderas till:
Dystopifans... Och de som gillar när ungdomar tvingas att slåss mot varandra.

Betyg: 4/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar