torsdag 3 mars 2016

Falling Kingdoms, Morgan Rhodes



Titel: Falling Kingdoms
Originaltitel: Falling Kingdoms
Författare:Morgan Rhodes
Utgivningsår: 2012
Förlag: Razorbill
Sidor: 412
Genre: Fantasy, Ya
Språk: Engelska

Handling i korthet:
Mytica består av tre kungadömen, där varje kung vill ha mer makt. Cleo, Jonas, Lucia och Magnus öden vävs samman i en värld full av svek, mord, hemliga allianser, när länderna närmar sig ett fullskaligt krig.

Mina tankar:
Först vill jag bara påpeka att boken är oerhört vacker och eftersom jag har de fyra första böckerna i serien ser jag hur fantastiskt snygga de är i bokhyllan. Stort plus för det!

Jag har hört så mycket gott om den här serien att jag nästan var lite nervös för att börja. Jag ville så gärna att de skulle vara bra. Att det var ur flera karaktärers synvinkel visste jag från början, vilket inte är något negativt alls, då vi får se hela situationer ur karaktärer från alla tre länder ögon. Det tog dock ett tag att lära känna dessa karaktärer, men nu efter första boken har jag byggt upp en relation till allihop och det kommer bli lättare att komma in i nästa bok.

Det är en ganska lättläst Fantasy och upplägget är inte alltför krångligt. Dessutom finns en lättare förklaring i början av boken med vem som är vem och även en karta, vilket gör att den första förvirringen går lättare att ta sig igenom.

Auranos har det riktigt bra ställ och landet är bördigt. Limeros och Paelsia har det tufft. Paelsia har det värst och behandlas inte så väl av sina grannar så missnöjet gror. Ett mord av en man av finare familj sätter igång en händelsekedja som ingen hade räknat med. Cleo, prinsessan i Auranos är i händelsernas centrum, samt Jonas en vinodlares pojk i Paelsia och det kungliga syskonparet från Limeros, Magnus och Lucia.

Det är inte direkt någon orginell fantasyhistoria utan innehåller lite profetior, lite magi, politik, romans och ondska. Det intressanta är att se händelser ur flera olika karaktärers perspektiv. De är varken onda eller goda, men får ta konsekvenserna av sitt handlande. Dock är Kungen av blod, Limeros kung och Magnus och Lucias pappa riktigt ond och går över lik för att få sin vilja fram.

Boken är riktigt bra och underhållande, ingen djupdykning direkt utan mer åka med läsning. Den slutar på ett sätt som gör mig tacksam över att jag köpte alla böckerna, som kommit ut hittills, på en gång.

Uppdatering 17/6-17: Jag har nu läst igenom boken igen, eftersom jag vill läsa bok fem, Crystal Storm (2016) men inte kom ihåg så mycket av det som hände i de föregående böckerna. Så nu håller jag på med en omläsning och jag tycker bättre om boken nu än första gången jag läste den. Ibland känns det lite segt att behöva följa alla karaktärer, men de är intressanta, så man tar det. Förutom väktarna som bara är tråkiga än så länge.

Rekommenderas till:
Om man vill ha lättläst Fantasy med kungar, prinsar, prinsessor, rebeller och krig.

Betyg: 4/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar