lördag 12 mars 2016

Gyllene Sonen, Pierce Brown



Titel: Gyllene Sonen
Originaltitel: Golden Son
Författare: Pierce Brown
Utgivningsår: 2015
Förlag: Norstedts
Sidor/tid: 461/ 17 h 53 min
Genre: Dystopi, science fiction
Språk: Svenska

Handling i korthet:
Det här är fortsättningen på "Rött uppror". Den unge gruvarbetaren Darrow upptäcker att han och de andra Röda levt i en lögn, orkestrerad av den styrande klassen de Gyllene. De jobbar inte för att göra Mars beboelig, de jobbar för att härskarna ska leva i lyx och överflöd.

Med hjälp av en grupp rebeller lyckas Darrow byta identitet och utseende för att bli en Gyllene.

Han infiltrerar Akademin där de kommande ledarna utbildas, hans mål är att förstöra systemet inifrån. Nu fortsätter kampen. Med nya fiender och nya allierade. (Norstedts)

Mina tankar:
Vad hände? Första boken slutade med att Darrow blev klar på akademin  och andra boken tar ett jättehopp på flera år och börjar med politiska spel och krigsstrategier... Suck! Jag tycker nog att den här serien tappat en hel del sen första boken. Det är för mycket krig och för lite relationer och inre konflikter. Jag har svårt att få kontakt med huvudkaraktären, vilket inte var något problem i första boken.

Händelserna avlöser varandra så att jag inte hinner med och känner faktiskt att jag inte riktigt bryr mig heller. Jag betraktar allt utifrån istället för att vara med i händelsernas centrum. För många karaktärer att hålla ordning på, vem är "god" och vem är "ond? Var det någon som bytte sida? Var är de nu och krigar? Det är rått med mycket ondska och fult språk. De "goda" känns inte ens som "de goda" och svek och död följer även i deras spår.
Ändå kan jag inte sluta, jag vill ju veta hur det slutar. .

...och det slutet sen! En cliffhanger av episka mått, så även om jag kanske inte uppskattade denna boken lika mycket som första, MÅSTE jag läsa den tredje boken också. Hittar tyvärr inget utgivningsdatum för den svenska versionen, men den engelska versionen har precis kommit ut.

Rekommenderas till:
De som uppskattar revolution och folk som bryter sig loss från botten.

Betyg: 3/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar