onsdag 30 mars 2016

Gathering Darkness, Morgan Rhodes



Titel: Gathering Darkness
Originaltitel: Gathering Darkness
Författare: Morgan Rhodes
Utgivningsår: 2014
Förlag: Razorbill
Sidor/tid: 407
Genre: YA, Fantasy
Språk: Engelska

Handling i korthet:
Alla vill hitta "The Kindred", de fyra tingen som sägs ge ägaren större makt än man kan drömma om. Lucia med sina krafter är en nyckelperson i den jakten. Vem kan man lita på? Är legenderna verkligen sanna? Vad är " The Kindred" egentligen och vad händer om de blir funna.

Mina tankar:
Det här är tredje boken i Morgan Rhodes Falling Kingdomsserie, första heter Falling Kingdoms (2012) och den andra heter Rebel Spring (2013) (Jag länkar mina recensioner av dessa föregående böcker)

Vanligtvis brukar första boken i en serie vara riktigt bra och sen får de andra svårt att nå upp till den nivån, men så är det inte i den här serien. I det här fallet har den första boken nog varit den svagaste länken och sen har det bara blivit bättre och bättre. Denna tredje bok i serien är än så länge den klart bästa. Det händer nya saker hela tiden och historien fördjupas med mer bakgrundsinformation utan att tappa den röda tråden eller tempot i handlingen.

Jag känner redan huvudkaraktärerna, men de blir inte tråkiga på något sätt utan utvecklas ständigt och handlar på ett sätt som inte alltid är förutsägbart. Dessutom dyker nya intressanta karaktärer upp som gör att spänningen och intrigerna tätnar. Jag vet inte vem jag kan lita på och jag kan aldrig riktigt vara säker på vem som kommer överleva heller, då Morgan hänsynslöst tar död på karaktärer man trodde satt säkert.

Relationerna är fantastiska i den här boken, och då menar jag inte romantiska relationer (även om det förekommer lite pussar här och var) Cleo och Magnus, fiender, tvångsäktenskap och sååååå roliga att läsa om. Man vet varken ut eller in. Cleo och Lucia, kan de vara vänner på riktigt eller är det bara ett spel från Cleo för att få tillbaka makten över sitt land? Cleo och Jonas, prinsessan och rebeller, är det något på gång där eller inte? Cleo och Nic, barndomsvännen som verkar vara den enda familj hon har kvar. Som kanske är ganska tydligt är Cloe min favorit, men hon skulle inte vara någonting om man inte fick hennes relationer till de andra.

Jag har faktiskt inte den blekaste aning om vart den här serien kommer sluta. Den blir mer komplicerad och fördjupad ju längre jag läser och jag har höga förväntningar på Frozen Tides (2015) som jag tack och lov redan har hemma. Så istället för fortsätta skriva här tänker jag djupdyka ner i nästa bok och bara njuta. Det här är låsning när den är som bäst.

Rekommenderas till:
Vill man ha maktspel, kungariken, intriger, rebeller och lite romans är den här serien ett bra val.

Betyg: 5/5

Går att köpa på ( cdon.com som e-bok),  Adlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar