fredag 6 januari 2023

Utvärdering av 2022 läsutmaningar

2022 hade jag samlat på mig olika böcker under teman och hade som mål att välja ett nytt tema varje månad och läsa minst tre böcker under varje tema. Hur gick det då?

I början av året läste jag många böcker under varje tema för att sedan minska under hösten. Sedan i november var jag tvungen att pausa temat då jag var i en fruktasvärd lässvacka och behövde ta bort alla läskrav för att hitta tillbaka till läsglädjen. 

8 månader läste jag tre eller fler böcker från temat. 
11 månader läste jag minst två böcker från temat.
3 böcker DNFade jag, medans flera blev nya favoriter.

Allt som allt var det roligt att ha ett månadens tema och böcker jag samlat på mig under olika teman som inte blev lästa kommer till viss del att hänga med under läsåret 2023, fast inte lika uppstyrt.

Januari
Böcker från Goodreads Choiceawards 2021
  • Billy Summers, Stephen King
  • Sommarmöten, Emily Henry
  • The Spanish love deception, Elena Armas
  • Namesake, Adrienne Young
  • For the Wolf Hannah Whitten 
Februari
Bad boy - böcker
  • Under the Neversky, Veronica Rossi
  • Underbara helvete, Jamie McGuire
  • Shattered Love, Stacey Marie Brown
  • Joyride, Anna Banks?
  • Die for me, Amy Plum?
Mars
Omläsningar

  • Belle, Lesley Pearse
  • Cinder, Marissa Meyer
  • Uppstigningens brunn del 1, Brandon Sanderson
  • Divergent, Veronica Roth
April
Bokreaböcker

  • Tusenårsriket, Tonny Gulløv
  • Neverworld, Marisha Pessl
  • Eliza och hennes monster, Francesca Zappia
  • Amy Snow, Tracy Rees
Maj
Retellings

  • Red Wolf, Rachel Vincent (Rödluvan)
  • Gilded, Marissa Meyer (Rumpelstiltskin) DNF
  • Sherwood, Meagan Spooner (Robin Hood)
  • Pride and Premeditation, Tirza Price (Stolthet och fördom) DNF
Juni
Prisbelönta böcker

  • Ljuset vi inte ser, Anthony Doerr (Pulitzer Price 2015)
  • Silvervägen, Stina Jackson (Årets bästa svenska kriminalroman 2018, deckarakademin)
  • A good girl's guide to murder, Holly Jackson (British book award's chlidren's book of the year 2020)
Juli
Sommarböcker

  • Det lilla bageriet på strandpromenaden, Jenny Colgan
  • Den lilla bokhandeln runt hörnet, Jenny Colgan
  • Kär i Karriären, Christina Lauren
  • En sommar i York, Lucy Diamond
  • Söta, röda sommardrömmar, Christoffer Holst
  • Solsken och Parmesan, Christoffer Holst
Augusti
Låt någon annan bestämma vad du skall läsa

  • Lucia Lucia, Adriana Trigiani (Hyresvärdinna)
  • Öster om Eden, John Steinbeck (K.B) (DNF)
  • Selektiva Selma, Josefine Sandblom (K.D)
  • Eleonore Oliphant mår aldeles utmärkt, Gail Honeyman (K.D)
September
"Gamla" böcker i bokhyllan i min ljudbokstjänst

  • Tiden tillsammans, Nora Roberts
  • The problem with forever, Jennifer L. Armentrout
  • The Taking, Kimberly Derting
Oktober
Kom ikapp i serien

  • Hero of ages, Brandon Sanderson
  • Sommardåd, Stephen King
  • Vengeful V.E Schwab
  • En svärm av tusen bin 2, Diana Gabaldon
November

-uppehåll

December
Köp helt nya böcker och läs

  • Good Girl, Bad Blood, Holly Jackson
  • The Hawthorn Legacy, Jennifer Lynn Barnes
  • To Best the Boys, Mary Weber
  • For the Throne, Hannah Whitten



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar