tisdag 31 januari 2023

Tisdagstrion - Vapen


 Ännu en tisdag med tisdagstrion från Ugglan & Boken. Denna veckan är temat Vapen.

Det finns många böcker som innehåller vapen så jag minskade ner mitt tema med att det skulle finnas i titeln eller på omslaget. Då blev det de här tre som jag tipsar om denna veckan. 

The Ember Blade av Chris Wooding
En av förra årets bästa böcker. Det är en fantasy i klassisk tappning, med en del galna karaktärer och äventyr. Jag blev helt fast och ser fram emot att bok nr. två i serien skall komma ut. 

Jag har redan glömt en del men "the Ember Blade" var ett vapen som hade en speciell betydelse och var försvunnet.

Empires rise, civilisations fall and one culture comes to subsume another. It's the way of the world . . . sometimes ways of life are improved, sometimes they are not. But the progression of change is huge and - usually - unstoppable.

In this story, the Ossian way of life is fading and the Dachen way is taking its place and Aren is comfortable with that. Even when his parents are accused of treason he supports the establishment and maintains there's been some mistake . . . which is all it takes to get himself and his best friend arrested . . .

Thrown into a prison mine they plan their escape - only to be overtaken by events when they're rescued, and promptly find themselves in the middle of an ambush. By the time they've escaped, they're unavoidably linked to Garric - their unwelcome saviour - and his quest to overturn to Dachen way of life.

If they leave Garric now, they'll be arrested or killed by their pursuers. If they turn him in, Garric will kill them. If they stay with him, they'll be abetting a murderous quest they don't believe in. There are no good options - but Aren will still have to choose a path . . .

Designed to return to classic fantasy adventures and values, from a modern perspective, this is a fast-moving coming-of-age trilogy featuring a strong cast of diverse characters, brilliant set-pieces and a strong character and plot driven story.

Sherwood av Meagan Spooner
Jag gillar historien om Robin Hood och ger mig gärna i kast med olika versioner av denna. Detta är en version där Robin av Locksley dog när han var på korståg och Marian tar över Robin Hoods roll. Kul version som var rätt underhållande och snabbläst.
Här ser vi henne med sin pilbåge.

Robin of Locksley is dead.

Maid Marian doesn’t know how she’ll go on, but the people of Locksley town, persecuted by the Sheriff of Nottingham, need a protector. And the dreadful Guy of Gisborne, the Sheriff’s right hand, wishes to step into Robin’s shoes as Lord of Locksley and Marian’s fiancé.

Who is there to stop them?

Marian never meant to tread in Robin’s footsteps—never intended to stand as a beacon of hope to those awaiting his triumphant return. But with a sweep of his green cloak and the flash of her sword, Marian makes the choice to become her own hero: Robin Hood.

De utvalda - Montrets dotter av Kristin Cashore
Här har vi ännu en pilbåge här i händerna på Flamma som är "Monstrets dotter". De utvalda-trilogin har några år på nacken nu, men är så bra och spännande fantasy att de tåls att rekommenderas om och om igen.

Sjuttonåriga Flamma kan läsa människors sinnen och styra deras vilja. Hela hennes väsen är förföriskt, men folk minns hennes elake döde far och undrar om dottern är likadan. Flamma vill bevisa att hon inte alls är som sin far. Med hjälp av sina krafter försöker hon avstyra ett hotande krig. Hon börjar inse den fulla vidden av sin styrka och den skrämmer henne. Kommer hon att bli ett lika fruktansvärt monster som hennes far var, eller kan hon använda sin förmåga till att göra gott?

12 kommentarer:

  1. kul med Robin Hood och Sherwood, nu går det en sann deckarliknande serie i svt som heter så, där en misstänkt mördare gömmer sig.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst någon av dessa och känner nog faktiskt bara igen den sista.

    SvaraRadera
  3. Jag funderade också på olika sorters vapen och tänkte faktiskt på Robin Hoods pilbåge. Men sen kom jag på att jag aldrig läst nån bok om honom :-) Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  4. har inte läst någon av dina böcker. Robin Hood känner jag förstås till, men de övriga är helt okända

    SvaraRadera
  5. Kul att du har med pilbågar i trion. (Om man nu kan använda ordet kul när det gäller vapen)

    SvaraRadera
  6. Har inte läst någon av dina tre, men den sista kände jag i alla fall igen.

    SvaraRadera
  7. The ember blade ser spännande ut - tack för tipsen!

    SvaraRadera
  8. En till med många pilar på böckerna! I övrigt säger jag som Lotten. :)

    SvaraRadera
  9. Cashores bok känner jag igen. Sherwood skulle jag vilja läsa. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  10. Jag tycker att De utvalda har ett väldigt fint omslag.

    SvaraRadera
  11. Jag tycker att de utvalda har ett väldigt fint omslag.

    SvaraRadera