söndag 15 januari 2023

DNF-böcker 2022

 Förra året blev det sex stycken böcker som jag av olika anledningar inte klarade av att avsluta.

Gilded, Marissa Meyer Maj s. 60
Flera av Marissa Meyers böcker har jag tyckt mycket om och när jag såg att denna skulle komma ut blev jag väldigt taggad. Jag köpte hem den och började läsa och kom inte längre än till sidan 60 då jag märkte att den här boken inte var för mig.

All magic comes at a price, but love was never part of the bargain . . . The look he was giving her. Serilda had never been looked at like that before . . . The intensity. The heat. The raw astonishment. He was going to kiss her. Cursed by the god of lies, a miller's daughter has developed a talent for storytelling - but are all of her tales as false as they appear? When one of Serilda's stories draws the attention of the devastating Erlking, she finds herself swept away into a world of enchantment, where ghouls prowl the earth, and ravens track her every move. The king locks Serilda in a castle dungeon and orders her to spin straw into gold, or be killed for lying. In despair, Serilda unwittingly summons a mysterious young man to her aid. And he agrees to help her, for a price. But love wasn't meant to be part of the bargain.

Pride and Premeditation, Tirsah Price Maj ca 45%
Den här boken var bara så tråkig att jag inte förstår varför jag tvingade mig att läsa så mycket som jag gjorde.

Perfect for fans of the Lady Janies and Stalking Jack the Ripper, the first book in the Jane Austen Murder Mysteries trilogy is a clever retelling of Pride and Prejudice that reimagines the iconic settings, characters, and romances in a thrilling and high-stakes whodunit.

When a scandalous murder shocks London high society, seventeen-year-old aspiring lawyer Lizzie Bennet seizes the opportunity to prove herself, despite the interference of Mr. Fitzwilliam Darcy, the stern young heir to the prestigious firm Pemberley Associates.

Convinced the authorities have imprisoned the wrong person, Lizzie vows to solve the murder on her own. But as the case—and her feelings for Darcy—become more complicated, Lizzie discovers that her dream job could make her happy, but it might also get her killed.

Öster om Eden, John Steinbeck Aug ca 20%
Även denna boken tyckte jag var tråkig. Allt var bara elände och vid ca 20% var det en händelse i boken som gjorde att jag kände att nu räcker det. Så många verkar älska denna boken och jag hade hoppats kunna vara med på det tåget, men så är inte verkligheten.

När Adam Trask gifter sig med den vackra, demoniska Cathy lägger han grunden till livslång olycka för sig själv och sina efterkommande. Efter att ha fött tvillingsönerna Aron och Caleb lämnar Cathy familjen. Pojkarna får växa upp utan mor men ändå får hon en avgörande betydelse för det brödrahat som uppstår mellan dem. Ett gripande släktdrama av en vår tids största berättare.

De osynliga, Roy Jacobsen Okt ca 13%
En otroligt vacker bok som utspelar sig i Norska skärgården. Det kan vara så att jag försöker igen en annan gång, den var bara lite för långsam att läsa under en lässvacka.

I ett kargt klimat i ett nordnorskt kustområde utspelas Roy Jacobsens nya roman, som blivit en makalös försäljningsframgång i hemlandet, 143 000 sålda ex, och av många hyllats som hans bästa bok. Det är en roman som baseras på verkliga händelser mellan 1913-1928 och platsen är den vackra ön Barrøya som ligger vid Helgelandskusten.

Här bor Hans Barrøy, 35 år, hans hustru Maria, hans åldrande far och hans lillasyster Barbro som inte tycks duga mycket till. Men det här är romanen om Ingrid, som vi får följa från dagen hon döps fram till tjugoårsåldern då hon blivit en stark och självständig ung kvinna. Av sin mor får hon lära sig att sköta ett hushåll, av sin far får hon lära sig vad det innebär att växa upp på en ö och vad naturen förväntar sig av människorna som bor där. En plats i världen som präglas av osynliggörande, fattigdom och fiske. Och genom Ingrids fantastiska blick får vi ett stycke människokännedom som skapat en av den moderna nordiska litteraturens vackraste klasskildringar.

Drömmarnas flod, Elisabeth Nemert  Okt ca 14%
Denna bok var alldeles för flummig för mig och när det dök upp en rosa delfin som kommunicera med människor tog det stopp. 

En flod, en båt, ett annat liv. Noha, en oerhört framgångsrik affärsman, har lämnat det flotta kontoret på Wall Street och excesserna i New York för Amazonas regnskog. På flykt från den person han själv blivit och inte längre vill vara.

Kassandra, kvinnan han älskar, har gått ifrån honom och i hemlighet rest till Sverige där hon har sina rötter. Under färden på floden möter Noha utsatthet, fattigdom och vilda djur – och en gammal kvinna som guidar honom på förunderliga vägar. Parallellt, i Blekinge, upplever Kassandra sitt livs mest omtumlande tid.

Dumskallarnas sammansvärjning, John Kennedy Tool Nov ca 11% Det här skulle vara en rolig bok, den var bara korkad så jag gav upp. 

Här stiger Ignatius J. Reilly rakt in i världslitteraturen: ofromligt fet, otrologt lat och oförväget stridslysten, ett mellanting mellan Helan och Don Quijote med en omättlig aptit på popcorn, varm korv och dåliga filmer. På sitt enmanskorståg mot den moderna tiden och på jakt efter ett lagom lättsamt jobb hamnar han i en serie vanvettiga äventyr som styrs av sin egen inre logik mot katastrof.

1 kommentar:

  1. Gilded vill jag försöka läsa även om jag inte fastnat för en annan bok jag försökte mig på av författaren :)

    SvaraRadera