tisdag 24 januari 2023

Tisdagstrion v.4 - Böcker som utspelar sig under olika århundraden (ett århundrade i varje bok)

 


Tisdagstrion från Ugglan & Boken denna vecka har temat: Böcker som utspelar sig under olika århundraden (ett århundrade i varje bok)

Jag gick igenom förra årets lästa böcker och hittade tre som jag ville ha med här.

Tusenårsriket, Tonny Gulløv
Nu är detta en av de böcker jag läste förra året som jag tyckte minst om. Men det kanske finns någon som gillar historiska skandinaviska skildringar där män beter sig som svin och slåss, mördar, stjäl och våldtar. 

Året är 937 och Britannien härjas ännu en gång av danernas plundringståg. Ulv, en uppkäftig och hetlevrad yngling från Cumbria, blir tagen som träl och fastkedjad vid en årbänk på skeppet Havsormen. Där lär han känna den gigantiske mannen Ymer. För att öka Ulvs chanser att överleva bland de hårdföra männen från norr försöker Ymer förgäves få fason på honom, men Ulv vägrar att acceptera livet som träl, vilket nästan kostar honom huvudet­. För danerna har en olycklig vana att gå från ord till svärdshugg …

Genom huvudpersonen, Ulv Palnatoke, berättas den tusenåriga och dramatiska historien om de tre legendariska kungarna Gorm den Mäktige, Knud Gormsøn och Harald Kongesøn, i dag mera kända som Gorm den Gamle, Knud Dana-Ast och Harald Blåtand.

Nattkorpen, Johan Rundberg
En barnbok som jag lyssnade på förra året och som jag tyckte var riktigt spännande var Nattkorpen som utspelar sig i Stockholm under 1800-talet.

Vintern håller Stockholm i ett järngrepp, tullarna är igensnöade och det går varken att ta sig in eller ut ur staden.

Mika har bott på Barnhuset på Drottninggatan i hela sitt liv. För att kunna överleva i 1800-talets Stockholm har hon utvecklat ett skarpt sinne för detaljer och hotfulla situationer.

En natt lämnas en nyfödd flicka till barnhuset av en skräckslagen ung man. Det blir början på en kedja av händelser som ska försätta Mika i större fara än hon någonsin kunnat föreställa sig.

Utlämnad, Ragnar Jónasson
En bok som utspelar sig mer i nutid och på Island är Utlämnad. Denna läste jag i december för att få lite vinterkänsla. En lite lagom spännande bok i vinterväder.

En fasansfull snöstorm på Island. Fyra vänner söker skydd i en liten övergiven jaktstuga. De vet att de kommer att frysa ihjäl om de inte lyckas bryta sig in och vänta ut stormen. Ingen av dem kan ana vad som väntar innanför dörren. Medan mörkret faller och skräcken ökar gör sig en gammal tragedi påmind. Kan de mörka minnena från det förflutna ha något att göra med det mysterium de har hamnat i? Och – kommer de att överleva natten?

9 kommentarer:

  1. Ragnar Jonassons bok verkar intressant!

    SvaraRadera
  2. Nattkorpen har jag läst. Utlämnad vill jag läsa.

    SvaraRadera
  3. Ragnar Jónasson har jag läst annat av och egentligen vill jag läsa allt han har skrivit.

    SvaraRadera
  4. Utlämnad verkar väldigt spännande.

    SvaraRadera
  5. Nattkorpen gillade jag verkligen!

    SvaraRadera
  6. Inte läst någon av dessa, men Utlämnad låter spännande.

    SvaraRadera
  7. Nattkorpen ska ju vara en höjdare!

    SvaraRadera