torsdag 29 december 2022

Att läsa i Januari

2023 är snart här och det är dags att fundera på en TBR för Januari. Först så får det följa med lite böcker från December som inte blev lästa och sedan vill jag fortsätta på Shetlandserien som jag påbörjade i December.

Hädanefter kommer det på varje månads TBR ligga med en allmän lista på böcker som jag vill ha läst under 2022. Så det kommer förmodligen bockas av lite böcker därifrån varje månad. Nu i januari vill jag främst bocka av lite böcker från förra årets Goodreads Choice Award. Jag hade redan läst några böcker från Mystery and Thriller-kategorin och jag vill läsa några till därifrån och rangordna dem själv och jämföra med vilken plats de kom på i Choice Award.

Fysiska böcker:
  • Good Girl, Bad Blood, Holly Jackson
  • For the Throne, Hannah Whitten
Ljudböcker:
  • Kyssfaktorn, Helen Hoang
  • Rött stoft, Ann Cleeves
  • 1 plats: Städerskan (The Maid), Nita Prose
  • 2 plats: The Paris Apartment, Lucy Foley
  • 4 plats: En gnista i mörkret (A flicker in the dark), Stacy Willingham
  • 8 plats: The it girl, Ruth Ware (påbörjad i december)


2023 TBR- böcker i olika teman

Böcker från goodreads choice awards 2022 Best Mystery and Thriller
  • 1 plats: The Maid, Nita Prose
  • 2 plats: The Paris Apartment, Lucy Foley
  • 4 plats: A flicker in the dark, Stacy Willingham
  • 8 plats: The it girl, Ruth Ware
Böcker från 2022 Goodreads choiche awards som jag vill läsa
  • Fantasy 3 plats: En saga, Stephen King
  • Fantasy15 plats: Nettle & Bone, T. Kingfisher
  • Y.A. fiction 1plats: the final gambit, Jennifer Lynn Barnes
  • Y.A fantasy & sci-fi 18 plats: Only a Monster, Vanessa Len
Sci-fi
  • The Adoration of Jenna Fox, Mary E Pearson
  • Uppdrag Hail Mary, Andy Weir
  • Recurson, Blake Crouch
  • Lilliths brood, Octavia E Butler e-bok
  • Shards of earth, Adrian Tchaikovsky
Fantasy
  • Warbreaker, Brandon Sanderson
  • Raybearer, Jordan Ifueko
  • The shadow Casket, Chris Wooding 16 februari
  • Blood Heir, Amélie Wen Zhao
  • Guns of the dawn, Adrian Tchaikovsky
  • Age of Myth, Michael J. Sullivan
Äventyr i naturen
  • Wild, Cheryl Strayed
  • In i Vilmarken, Jon Krakauer
  • Expeditionen: Min kärlekshistoria, Bea Uusma
Feelgood
  • Bokskåpets hemlighet, Frida Skybäck
  • Jenny Colgan
  • Kallbaderskan bland fjällen, Karin Härjegård
  • Den lilla blomsterhandeln vid havet, Ali McNamara
Retellings
  • Hunted, Meagan Spooner
  • The Great Hunt, Wendy Higgins 
  • Darling K. Ancrum (Peter Pan)
  • If the shoe fits, Julie Murphy

2 kommentarer:

  1. Good girl, bad blood har jag också på min lista för januari :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg det.😊Det skall bli kul att se vad du tycker om den.

      Radera