tisdag 29 november 2022

Tisdagstrion - Kyla (eller andra kalla ord) i titeln


Tisdagstrion från Ugglan och boken har denna veckan temat: Kyla (eller andra kalla ord) i titeln.

Idag tar jag tar tre böcker som jag är nyfiken på och skulle vilja läsa.

Before the coffe gets cold, Toshikazu Kawaguchi
En bok som jag sett ploppa upp på lite olika ställen är den här, om ett cafe där man kan resa tillbaka i tiden. Det känns som en mysig bok med en spännande premiss som jag skulle vilja ge mig på.

What would you change if you could go back in time? In a small back alley in Tokyo, there is a cafe which has been serving carefully brewed coffee for more than one hundred years. But this coffee shop offers its customers a unique experience: the chance to travel back in time. In Before the Coffee Gets Cold, we meet four visitors, each of whom is hoping to make use of the cafe's time-travelling offer, in order to: confront the man who left them, receive a letter from their husband whose memory has been taken by early onset Alzheimer's, to see their sister one last time, and to meet the daughter they never got the chance to know. But the journey into the past does not come without risks: customers must sit in a particular seat, they cannot leave the cafe, and finally, they must return to the present before the coffee gets cold . . . Toshikazu Kawaguchi's beautiful, moving story - translated from Japanese by Geoffrey Trousselot - explores the age-old question: what would you change if you could travel back in time? More importantly, who would you want to meet, maybe for one last time?


Spionen som kom in från kylan, John le Carre
En klassisk spionroman av le Carre har legat på min TBR-lista länge. Frågan är: Skall jag ta den mest kända (den här) eller börja från början?

Alec Leamas visste att de hade avskrivit honom. Han hade hållit på längre än de flesta. Nu var det slut. Sedan Hans-Dieter mundt fått makten inom östtyska säkerhetstjänsten hade Leamas förlorat alla sina agenter; det brittiska nätet var söndertrasat. Leamas behövde lämna det hårda livet, komma in i värmen. men Control i London ville att han skulle stanna ute i kylan lite längre, återvända till Berlin, Slå det dödande slaget mot Mundt...

John le Carré är den moderna spionromanens mästare och Spionen som kom in från kylan den mest berömda av alla agentromaner. Det är lätt att förstå varför: med sugande dramatik skruvas spänningen obönhörligt fram mot det överraskande slutet på denna insiktsfulla historia om det kalla krigets skoningslösa värld och om spionens ensamhet
.

Cold Earth, Ann Cleeves
På svenska mer känd som Mörk jord är den sjunde boken i serien Shetland Island. I December är min plan att börja på första boken i serien. Jag älskar både tv-serien om Jimmy Perez och den om Vera Stanhope så jag har velat fram och tillbaka om vilken bokserie jag skall börja på. Jag tror inte jag läst något av Ann Cleeves förut så nu är det dags att ändra på det.

Under den mörka vintern på Shetlandsöarna framkallar det häftiga regnet ett jordskred. Våldsamma vattenmassor och lervälling spridersig över vägen från Lerwick till Sumburgh ochut mot havet. När Jimmy Perez kör till en väns begravning får han syn på en stuga som förstörts av vattenmassorna. Han utgår först från att stugan är övergiven, men när han stiger in hittar han en död kropp: en mörkhårig kvinna i röd klänning. Jimmy, som får intrycket attden döda kvinnan precis som han själv har rötter i medelhavsområdet, blir som besatt av att ta reda på vem hon var. Så småningom kommer det fram att kvinnan sannolikt blivit mördad och att hon var död redan innan jordskredet nådde huset. Jimmy Perez är beredd att göra allt för att ta reda på hennes identitet– och hur hon dött

11 kommentarer:

  1. Mörk jord läste jag för bara ett litet tag sedan. Spionen som kom in från kylan är jag osäker på om jag har läst, jag vet att jag i alla fall läste någon av honom i min ungdom.

    SvaraRadera
  2. Jag är nyfiken på le Carrés roman.

    SvaraRadera
  3. den japanska boken var ett fint tips! Le Carré, förstås. tänkte inte på det. Cleeves gillar jag

    SvaraRadera
  4. Spionen som kom in från kylan är ju en bra bok. En modern klassiker får man väl säga. Många gånger har jag tänkt att jag vill testa en bok av Ann Cleeves, jag tycker ju om Shetlandserien på tv. Men det har inte blivit av ännu.

    SvaraRadera
  5. Har inte heller läst något av Cleeves, men tycker mycket om teveserierna! Den första boken blir jag också nyfiken på!

    SvaraRadera
  6. Vill läsa Spionen som kom in från kylan, har förstått att Le Carrés böcker är bra, tycker om filmerna som baseras på hans böcker.

    SvaraRadera
  7. man blir vacker av kallt kaffe säger man i Finland, nyfiken på Kawaguchi

    SvaraRadera
  8. Mörk jord har jag nog inte läst måste jag kolla upp.

    SvaraRadera
  9. Har inte läst någon av dina men vill läsa Kawaguchi

    SvaraRadera
  10. Before the Coffee Gets Cold blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera