tisdag 1 november 2022

Tisdagstrion - Bäst just nu

Tisdasgstrion från Ugglan och Boken v 44 och temat är: Bäst just nu 

Det går ju inte jättebra med läsningen just nu. Då är det lätt att tro att jag inte har några bra böcker att läsa, men det har jag. Därför tänker jag ta med den senaste boken jag läste, plus de två jag håller på att läsa just nu.


Sarek, Ulf Kvensler
Ja, jag vet att jag hade med denna senast jag var med i Tisdagstrion, men går det trögt med läsningen har man inte så många böcker att välja på. Denna var spännande, höstig och lättläst.
Tre vänner som brukar fjällvandra tar på årets tripp till Sarek med en fjärde part – Anna och Henrik har svårt att säga nej när Milena vill introducera sin nya kille. Jacob är trevlig, men Anna genomfars av tanken "jag känner igen honom". Vandringen utvecklas snart till en mardröm – att ta med Jacob visar sig vara ett ödesdigert beslut som kommer att förändra deras liv för alltid.

The Hero of Ages, Brandon Sanderson
Jag håller på att läsa tredje och sista delen av Mistborntrilogin. Boken är på 768 sidor så den tar sin lilla tid att komma igenom. Men den är bra! Ibland känns det som det är för mycket information och för lite handling, ibland känns det som att jag får följa karaktärer jag kanske inte bryr mig så mycket om, men det är fortfarande bra.

Who is the Hero of Ages?

To end the Final Empire and restore freedom, Vin killed the Lord Ruler. But as a result, the Deepness--the lethal form of the ubiquitous mists--is back, along with increasingly heavy ashfalls and ever more powerful earthquakes. Humanity appears to be doomed.

Having escaped death at the climax of The Well of Ascension only by becoming a Mistborn himself, Emperor Elend Venture hopes to find clues left behind by the Lord Ruler that will allow him to save the world. Vin is consumed with guilt at having been tricked into releasing the mystic force known as Ruin from the Well. Ruin wants to end the world, and its near omniscience and ability to warp reality make stopping it seem impossible. She can't even discuss it with Elend lest Ruin learn their plans.

Diamantögat, Kate Quinn
De böcker av Kate Quinn som jag har läst har jag gillat väldigt mycket. Den här boken lyssnar jag på och än så länge är det inget undantag, jag blir engagerad och nyfiken på denna kvinna som var rysk prickskytt. De Quinnböcker jag har läst har handlat och baserats på verkliga kvinnor under andra världskriget vilket ger historierna en extra gnista.

Den oförglömliga berättelsen om historiestudenten som blev en av andra världskrigets största hjältar

Året är 1941 och i Odessa studerar den ensamstående mamman Mila Pavlitjenko historia och roar sig med sina vänner. Men när Tyskland invaderar Sovjetunionen vänds hennes tillvaro uppochner. Hon lämnar allt och ansluter sig till Röda armén för att strida vid fronten. Det dröjer inte länge förrän hon förvandlas från en flitig student till en ökänd och fruktad prickskytt.

När nyheten om hennes trehundrade träff gör henne till en nationell hjältinna förs Mila från slagfälten till Amerika för en goodwillturné. Omtumlad anländer hon till Washington D.C., där hon oväntat blir vän med Eleanor Roosevelt. Men vistelsen tar en tvär vändning när en gammal fiende dyker upp – och Mila tvingas slåss i vad som visar sig vara hennes livs viktigaste strid.

Diamantögat är baserad på den ukrainska prickskytten Ljudmila Pavlitjenkos liv och är en fascinerande berättelse om en mamma som blev soldat och hur hon under sitt alias Lady Death kom att påverka historiens gång.

11 kommentarer:

  1. Sarek är jag nyfiken på! Det låter som att den skulle kunna passa mig.

    SvaraRadera
  2. Kate Quinn har jag för mig att jag har varit mycket arg på, men kanske får kolla upp igen då...

    SvaraRadera
  3. Oj boken om prickskytten låter ju jätteoriginell och spännande!

    SvaraRadera
  4. Tre böcker jag inte känner till. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  5. Sarek måste jag ta tag i att läsa.

    SvaraRadera
  6. Tack för tipsen. Sarek har jag absolut tänkt läsa eller lyssna på.

    SvaraRadera
  7. Sarek har jag på läslistan. Quinn måste jag läsa. Ljudmila Pavlitjenko har jag läst om i Anna Larsdotters båda böcker Kvinnor i strid och Glömda soldater. fascinerande läsning

    SvaraRadera
  8. Quinns bok blir jag nyfiken på!

    SvaraRadera
  9. Diamantögat vill jag läsa!

    SvaraRadera