fredag 11 november 2022

Diamantögat, Kate Quinn

Titel
: Diamantögat
Serie: -
Författare: Kate Quinn
Utgivningsår: 2022
Förlag: HarperCollins Nordic
Sidor/tid: 17 timmar 12 minuter
Genre: Historisk Roman
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Gabriella Boris

Handling:
Den oförglömliga berättelsen om historiestudenten som blev en av andra världskrigets största hjältar

Året är 1941 och i Odessa studerar den ensamstående mamman Mila Pavlitjenko historia och roar sig med sina vänner. Men när Tyskland invaderar Sovjetunionen vänds hennes tillvaro uppochner. Hon lämnar allt och ansluter sig till Röda armén för att strida vid fronten. Det dröjer inte länge förrän hon förvandlas från en flitig student till en ökänd och fruktad prickskytt.

När nyheten om hennes trehundrade träff gör henne till en nationell hjältinna förs Mila från slagfälten till Amerika för en goodwillturné. Omtumlad anländer hon till Washington D.C., där hon oväntat blir vän med Eleanor Roosevelt. Men vistelsen tar en tvär vändning när en gammal fiende dyker upp – och Mila tvingas slåss i vad som visar sig vara hennes livs viktigaste strid.

Diamantögat är baserad på den ukrainska prickskytten Ljudmila Pavlitjenkos liv och är en fascinerande berättelse om en mamma som blev soldat och hur hon under sitt alias Lady Death kom att påverka historiens gång.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Av Kate Quinn har jag tidigare läst både Jägarinnan och Roskoden, och nu även Diamantögat. De tre böckerna har mycket gemensamt då de är baserade på verkliga händelser och personer samt att de utgår från kvinnor under andra världskriget. Detta gör dem intressanta när man får kriget ur kvinnors synvinkel när de varit aktiva att kämpa för sitt land.

Just denna boken tvekade jag lite för när det är så aktuellt med krig i Ryssland och Ukraina. Jag har svårt för att läsa om saker som känns för nära känslomässigt och tragiska människoöden. Men det var så tydligt att detta utspelade sig under andra världskriget och inte i nutid. Författaren grottade inte ner sig i tragiska öden även om det sannerligen fanns gott om dem i boken och det är naturligtvis alltid fruktansvärt med krig och även att läsa om dem. Men jag kunde ändå inte annat än att fascineras av kvinnan som faktiskt blev en av Rysslands mest kända kvinnliga krypskyttar och hennes öde. I efterordet berättar Quinn vad som faktiskt är sant och vad som hon har fabricerat i historien.

Jag måste säga att jag uppskattade den här boken lika mycket som de två andra jag läst av samma författare. Det är en författare som börjar bli en stor favorit och som jag absolut måste hålla koll på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar