tisdag 8 november 2022

Tisdagstrion - Blod, svett och tårar


 Ugglan och Bokens tisdagstrio går in i v. 45 och temat den här gången är: 

Blod, svett och tårar (en av varje)


Blod: For the Wolf Hannah Whitten
I den här boken går det åt en hel del blod för att hålla skogen i schack. En spännande fantasy med lite olika sagoteman.

For fans of Spinning Silver and The Bear and the Nightingale comes a dark, sweeping debut fantasy about a young woman who, to save her kingdom, must be sacrificed to the legendary Wolf of the Wood. But not all legends are true and the Wolf isn't the only danger lurking in the Wilderwood.


Svett: Sommarmöten, Emily Henry 
Och i den här boken saknades det en fungerande kylanläggning om jag minns rätt. Det och att Alex och Poppy befann sig på ett varm ställe gjorde att det svettades en hel del. En gullig bok.

Poppy och Alex. Alex och Poppy. De har egentligen ingenting gemensamt. Hon är impulsiv, han är jordnära. Hon har en omättlig reslust, han föredrar att stanna hemma med en bok. Och ändå, av en lycklig slump, har de varit bästa vänner ända sedan de gick på college. Och varje år, i tio års tid, har de gjort en resa tillsammans, bara Poppy och Alex.

Tills för två år sedan, när de förstörde allt. Och de har inte pratat sedan dess.

Poppy borde ha allt hon önskar, men hon har fastnat i gamla hjulspår. Hon inser att senast hon var riktigt lycklig var under den där sista resan med Alex. Så hon bestämmer sig för att försöka övertala honom att följa med på ännu en sommarresa. Mirakulöst nog tackar han ja. Nu har hon en vecka på sig att lappa ihop deras vänskap. Om hon bara kan undvika elefanten i rummet som hela tiden har hotat deras utåt sett perfekta relation ... Vad kan gå fel?

Tårar: Anne Franks dagbok, Anne Frank
Man kan inte annat än att gråta när man läst ut den här boken. Det är på riktigt och man vet varför den slutar som den gör. Man vet också att sådant här fortsätter att hända andra barn. En viktig och lättläst bok som känns i hjärtat.

Anne Franks dagbok är ett av de viktigaste dokumenten från Förintelsen.

I denna utgåva av Anne Franks dagbok återfinns dagboksanteckningar som tidigare lyfts ut av Annes far, Otto Frank. Dessa textställen utgör drygt trettio procent av boken och understryker att Anne först och främst var en tonårsflicka och en människa - inte en symbol.

Anne Frank föddes den 12 juni 1929. Sommaren 1942 gick hon och hennes familj under jorden, på flykt undan nazisterna. Anne var då tretton år och i dagboken får vi följa hennes utveckling till ung kvinna och skarpögd iakttagare av den mänskliga naturen. I augusti 1944 avslöjades gömstället. Anne Frank dog i Bergen-Belsen tre månader före sin sextonårsdag.

19 kommentarer:

  1. Anne Franks dagbok platsar verkligen här. Jag läste den för mycket länge sedan. Borde läsa den nu också. Den har ju utökats med en hel del som censurerades bort förut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vilka passage som kommit till men jag läste den senare versionen. Det är en bok som inte riktigt släpper taget om mig.

      Radera
  2. Anne Franks dagbok läste jag som tonåring men vill läsa den igen nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ju värd en omläsning helt klart.

      Radera
  3. Har läst Sommarmöten och Anne Franks dagbok.

    SvaraRadera
  4. Jag har inte läst Anne Franks dagbok, det borde jag verkligen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den boken borde verkligen alla läsa.

      Radera
  5. Bra trio. /Hannele

    SvaraRadera
  6. Anne Franks dagbok är den enda jag har läst, men jag är allt lite nyfiken på Emily Henrys bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den boken är lätt att komma igenom :)

      Radera
  7. Bra varierande trio... google bråkar med kommentarer

    SvaraRadera
  8. Fin trio. Vore nog bra om Anne Frank blev läst igen, i högstadiet eller så.

    SvaraRadera
  9. Anna Franks dagbok är verkligen gripande!

    SvaraRadera
  10. Anne Franks dagbok är den enda av dessa som jag har läst. Jag borde nog läsa om den i vuxen ålder, då jag nog skulle förstå den bättre idag.

    SvaraRadera